Opettajat: Mikä ihmeen työnilo?
OAJ:n työolobarometri piirtää lohduttoman kuvan elämänmenosta suomalaiskouluissa. (Kuva: Ville Miettinen)
Pahoinvointi kouluissa kasvaa. Ja nimenomaan opettajien keskuudessa. Tuoreen Opetusalan työolobarometrin mukaan terveydelle vaarallista työstressiä esiintyy nyt opettajilla enemmän kuin työntekijöillä keskimäärin.
Tilanne on muuttunut merkittävästi sitten vuosien 2013 ja 2015, jolloin edellisen kerran mitattiin opettajien työoloja barometrin muodossa.
-Työn raskaista puolista huolimatta he kokivat vielä yleisesti onnistumisen tunnetta ja työniloa, mutta 2017 ne eivät enää auttaneet jaksamaan eteenpäin. Muutos heikompaan oli huomattava, OAJ:n työelämäasiamies Riina Länsikallio toteaa.
Kiusaaminen karu tosiasia
Kasvava työmäärä ja kiusaaminen kuormittavat OAJ:n mukaan opettajia turhan paljon. Naisista lähes puolet ja miehistä reilu kolmannes oli kokenut epäasiallista kohtelua tai kiusaamista kuluneen vuoden aikana. Väkivaltaa työssään oli kokenut joka kymmenes vastaaja.
-Yli puolet opettajista ja esimiehistä tekee selvityksen mukaan töitä viikonloppuisin molempina päivinä ja keskimäärin kolmena arki-iltana viikossa. Työt näyttävät jakautuvan epätasaisesti ja se kuormittaa opettajia, Länsikallio toteaa.
-Esimiesten ja johdon rooli työhyvinvoinnin johtajana on selvityksen mukaan korvaamaton. Esimiehillä pitää olla aikaa hyvinvoinnin ja henkilöstön johtamiselle, Riina Länsikallio jatkaa.
Laadussa parannettavaa
Tiukka taloustilanne ei ole ainakaan helpottanut paineita koulumaailmassa. OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen vaatii kunnollista resurssointia ja pitkäjänteistä kehitystyötä, jotta ihmiset voivat tehdä työnsä kunnolla.
-Määräaikaisesta hankerahoituksesta on siirryttävä pitkäkestoisiin ja toiminnan laatua parantaviin, yli hallituskausien ulottuviin ohjelmiin, Luukkainen vaatii.
-Riittävä opettajamitoitus on turvattava lailla. Samaten koulut ja rehtorit tarvitsevat keinoja, joilla ne voivat puuttua nopeasti oppilaiden ongelmatilanteisiin. Lisäksi opetuksen järjestäjälle pitää säätää velvollisuus seurata lasten ja nuorten koulunkäynti- ja opiskelukykyä, puheenjohtaja Olli Luukkainen jatkaa.