Lähes joka neljäs kunta videoi valtuuston kokoukset – Merikarvian kokouksia seuraa kolmannes kunnan väkiluvusta
Kuva: Ville Miettinen
Suora lähetys valtuuston kokouksesta parantaa kuntalaisten mahdollisuutta seurata päätöksentekoa.
Kun Merikarvia lähettää kunnanvaltuuston kokouksen suorana Facebook-sivullaan, videon katsoo vähintään 1 000 ihmistä. Jos heistä kaikki olisivat kuntalaisia, kokousta seuraisi joka kolmas merikarvialainen: kunnassa on reilut 3 000 asukasta.
Todennäköisesti ruudun ääreen kerääntyy kuitenkin myös niitä, jotka asuvat muualla, mutta tuntevat rakkautta Merikarviaa kohtaan, kunnan kehittämispäällikkö Aki Ruotsala arvioi.
Kuntalehti haastatteli Ruotsalaa Kunnallisjohdon seminaarissa toukokuussa. Ruotsala kommentoi kunnanvaltuuston kokousten videointia Merikarvian kehittämispäällikkönä ja kunnan videolähetysten aloittajana.
– Tällaisena X-sukupolven edustajana voisi ajatella ettei kunnanvaltuuston kokous ole kauhean mediaseksikäs. Olemme kuitenkin ajatelleet, että nuoret ja ikääntyneetkin ihmiset käyttävät paljon sosiaalista mediaa. Se on luonteva tapa tuoda päätöksentekoa lähemmäs, Ruotsala sanoo.
Valtuutettujen naamat tutuksi
Merikarvia on yksi kunnista, joka alkoi vuonna 2017 lähettää valtuustonsa kokouksen suorana verkossa. Kokouksien videoijat ovat lisääntyneet tasaisesti.
Vuonna 2018 jo lähes joka neljännen kunnanvaltuuston kokousta voi seurata suorana kotikatsomosta.
Asia selviää Kuntaliiton tuoreesta kyselystä, jolla vuosittain mitataan kuntien verkkoviestintää ja sosiaalisen median käyttöä.
Vuoden 2017 kyselyssä 31 prosenttia kunnista kertoi lähettävänsä valtuuston kokoukset suorana verkossa tai muussa mediassa. Vuonna 2018 määrä on 38 prosenttia.
Kuntaliiton viestinnän erityisasiantuntija Jari Seppälä pitää kehitystä hyvänä. Hänen mielestään valtuuston kokousten lähetyksistä voisi tulla osa kaikkien kuntien rutiinia.
– Kaikki tällainen viestintä on merkityksellistä viestinnän ja vuorovaikutuksen kannalta. Videolähetykset lähentävät kuntalaisia ja kunnan työskentelyä. Valtuutettujen naamat, puheet ja mielipiteet tulevat paremmin tutuiksi, Seppälä sanoo.
Kuntaliiton verkkoviestintäpäällikkö Tony Hagerlundin mukaan valtuustojen videoimisen yleistymistä saattaa selittää entistä edullisempi teknologia.
– Kymmenen vuotta sitten kuvaaminen olisi ollut aika paljon järeämpi operaatio.
Sekin saattaa vaikuttaa, että vaalikausi on vaihtunut. Se on luonteva hetki miettiä uusia toimintatapoja.
Kuuma aihe kerää katsojia
Kyselystä ei selviä, paljonko valtuustolähetykset keräävät katsojia.
Hagerlundin mukaan olennaista on, että kokousta ylipäätään voi seurata.
– On arvo itsessään, että niitä on mahdollisuus katsoa. Se on toinen asia, katsooko niitä kukaan.
Katsojien määrä riippuu usein siitä, mitä kokouksessa käsitellään.
Esimerkiksi Tampereen valtuuston ratikkakokous syksyllä 2016 keräsi ruutujen ääreen kymmeniä tuhansia silmäpareja.
Kuusi tuntia kestäneestä kokouksesta syntyi myöhemmin lyhyetelokuva Puheenvuoro, joka esitettiin Tampere Film Festivalilla loppuunmyydylle katsomolle.
Kokousta seurattiin silmä kovana myös vuonna 2015, kun Tampereen päättäjät keskustelivat Särkänniemen delfinaarion kohtalosta.
Facebook yhä yleisin
Merikarvialla ei ole delfiinejä eikä ratikkaa. Kunnan kehittämispäällikön mukaan valtuuston kokouksissa ei ole suurta draamaa, vaan päätöksenteko näyttää samalta kuin muuallakin.
Luultavasti kokouksen näkevät niin monet, koska se näytetään siellä missä kaikki ovat, Facebookissa.
Kunta perusti Facebook-sivun vuonna 2016. Merikarvialla selvitettiin myös mahdollisuutta videoida valtuuston kokoukset, mutta hintapyyntö oli liian korkea.
– Sitten tajusin, että minullahan on taskussa kamerapuhelin ja olen joka tapauksessa paikalla valtuuston kokouksissa. Ostin vähän paremman mikin tähän puhelimeen ja jokaisen valtuustokokouksen jälkeen meillä on järjestään yli 1 000 katsojaa, Ruotsala sanoo.
– Uskon, että kunta on tullut lähemmäs tavallisia kuntalaisia ja niitäkin, jotka eivät asu Merikarvialla.
Vuonna 2017 kunnan some-toiminta ylitti valtakunnan uutiskynnyksen, kun se perusti väestönkasvukampanjaan liittyvän peitonheilutuspäivän ja julkaisi aiheeseen liittyvän videon Merikarvian Youtube-kanavalla.
Kuntaliiton tuoreen kyselyn mukaan Facebook on edelleen yleisin kuntien käyttämä sosiaalisen median kanava. Aiemmin toiseksi käytetyin Youtube on nyt jäänyt Instagramin taakse. Molempia käyttää enemmän kuin kaksi kuntaa kolmesta.
Lähes puolet, 48 prosenttia, kunnanjohtajista toimii työroolissaan sosiaalisessa mediassa. Useimmat käyttävät Facebookia tai Twitteriä.
Määrä on kasvanut tasaisesti vuodesta 2011, jolloin somettavien kunnanjohtajien osuus oli vain 11 prosenttia.
Kuntaliiton Jari Seppälän mielestä kaikkien kunnanjohtajien ja johtavien luottamushenkilöiden olisi syytä olla sosiaalisessa mediassa.
Siellä on helppoa herättää keskustelua ja synnyttää yhteishenkeä kunnassa.
– Jos kunnanjohtaja tviittaa, että olen lenkkipolulla ja täällä on kaikki kunnossa, niin se herättää myönteistä henkeä ja markkinoi kuntaa kuntalaisille.
- Kuntaliiton kysely 2018: Lähes joka neljäs kunta lähettää valtuuston kokouksen suorana verkossa.
- Kuntaliiton kysely 2017: 30 prosenttia kunnista lähettää valtuuston kokoukset verkossa tai muissa kanavissa.
Katso video
Merikarvian kehittämispäällikkö Aki Ruotsala kertoi kunnanvaltuuston Facebook-lähetyksistä Kuntalehdelle Kunnallisjohdon seminaarissa toukokuussa 2018.
Kunta.tv on koonnut listan kuntien valtuustolähetyksistä. Pääset listaan tästä>