Kokeiluissa haetaan tehoa julkisiin kyyteihin ja vähennyksiä päästöihin
Pirkanmaalla tarkoitus on myös kokeilla joukkoliikenteen sujuvoittamista laajassa, monikeskuksisessa maaseutumaisessa kunnassa. (Kuva: Ville Miettinen)
Etelä-Savossa, Itä-Uudellamaalla ja Pirkanmaalla selvitetään kokeiluilla, miten yritysvetoinen digitaalinen palvelualusta voi auttaa yhdistämään yhteiskunnan tukemia kuljetuksia ja yksityishenkilöiden liikkumistarpeita.
Kokeiluissa selvitetään mm. kuntien mahdollisuuksia säästää kustannuksia lakisääteisissä kuljetustehtävissä, kuten sote-kuljetuksissa, vammaispalvelulain mukaisissa kuljetuksissa sekä koulukuljetuksissa.
Etelä-Savossa aiotaan testata ensimmäisenä uusia ratkaisuja siihen, miten sote-kuljetuksia voidaan yhdistellä ja välittää.
Itä-Uudellamaalla on tavoitteena kokeilla muun muassa kutsuohjattua liityntäliikennettä joukkoliikenteen runkolinjojen äärelle sekä yhdistellä kylien palvelukyytejä.
Pirkanmaalla uudesta tavasta järjestää ja yhdistellä julkisia kyytejä halutaan ratkaisu kasvavan kaupunkiseudun ja harvaan asutun maaseudun rajan tuntumassa tapahtuvaan liikenteeseen.
Kuljetusten hankkimiseen käytetään Sitran mukaan noin miljardi euroa julkisia varoja vuosittain.
– Kokeiluissa on erityisen kiinnostavaa, löydetäänkö uudenlaisia toimintamalleja, joilla voidaan yhdistellä erilaisia liikkumistarpeita ja näin vahvistaa kuljetuspalvelujen asiakasvirtoja. Tuloksena tulisi olla parantuneet ja kustannustehokkaat liikkumispalvelut, liikenneasiantuntija Johanna Vilkuna Kuntaliitosta sanoo tiedotteessa.
Kuljetusten saaminen tehokkaampaan käyttöön on merkittävää myös ympäristökysymyksen kannalta. Suomessa liikenteen osuus on noin viidennes kasvihuonekaasupäästöistä. Osuus on viime vuosina kasvanut teollisuuden ja energiantuotannon osuuden pienentyessä.
– Hyvinvointia suomalaisille tuoneiden, mutta vajaatehoisten kuljetusten on siirryttävä uuteen aikakauteen, jossa luonnonvarojen kulutus supistetaan minimiin, sanoo kiertotalouden asiantuntija Heikki Sorasahi Sitrasta.
Hankkeessa aiotaan kehittää mukana olevien uudenlainen kustannustehokas ja erilaisiin tarpeisiin muuntuva teknologia-alusta, joka sopisi eri alueille ja johon kaikki kyseisen alueen liikkumis- ja välityspalveluntarjoajat voivat liittyä.
Pyrkimyksenä on yhdistää joukkoliikenteen ja henkilökuljetusten hallintaa, välitystä ja optimointia sekä itse maksettuja ja julkisesti tuettuja henkilökuljetuksia. Tavoitteena on, että erilaiset liikenteen palvelut julkisista kyydeistä takseihin ja jaettuihin kyyteihin ovat paremmin erilaisten käyttäjäryhmien saatavilla – tilattavissa ja maksettavissa myös mobiilisti.