Kouvolassa on alkaneella valtuustokaudella haluttu kouluttaa valtuutettuja. Olen puolentoista vuoden aikana istunut ainakin ”Valtuusto strategisena johtajana”- ja ”Päätöksenteko kunnassa” -koulutukset. Lisäksi olen koulutuspäivinä perehtynyt kuntatalouteen, IVA-menettelyyn ja moneen muuhun.

 

Minä olen koulutususkovainen. Pidän tärkeänä, että
kuntapäättäjiä koulutetaan ymmärtämään monimutkaistuvan kunnan rakenteita,
kuntataloutta sekä kunnan toimintaan liittyvää keskeisintä lakia. Jokaisessa
koulutuksessa kouluttajat ovat olleet aiheensa syvästi tuntevia
asiantuntijoita. Koulutukset ovat yleensä edenneet saman kaavan mukaan. Power
Point -esitykseen on huolellisesti kirjoitettu kaikki koulutuksessa käsiteltävä
asia sanasta sanaan. Koulutus on mennyt diojen läpilukemiseksi.

 

Tällaisen valtuutetun koulupäivän ollessa työpäivän
mittainen, on esitystapa tehnyt päivästä suhteellisen raskassoutuisen. Valittu
opetusmenetelmä ei myöskään ole tehnyt päivästä niin tehokasta kuin se oikein
toteutettuna voisi olla. Minäkin ajattelin ensimmäisillä opetustunneillani,
että mitä enemmän opettajana puhun, sitä enemmän oppilaat ehtivät oppia.
Väärin.

 

Mieleni tekisi passittaa kaikki nämä kouluttajat
kasvatustieteen opintojen pariin. Jo ensimmäisillä kursseilla heille
todennäköisesti kerrottaisiin, että kaatamalla kuusi tuntia tietoa valtuutetun
päähän ei saada aikaan kovin syvää muistijälkeä. Myös opetusmenetelmää
kehotetaan muuttamaan parinkymmenen minuutin välein, jotta kuulijat pysyvät
virkeinä ja oppiminen terävöityy. Siis pienen luennon jälkeen voi koulun
penkille siirtynyt valtuutettu perehtyä annettuun tekstiin, voidaan käydä
keskustelua tai jotain ihan muuta. Pääasia, että opetusmenetelmä vaihtuu.

 

Kuntakoulutuksien ohjelmaan on joskus jätetty parikymmentä
minuuttia ryhmäpohdinnalle (mikä on muuten aivan lyhyt aika, jos työt on
tarkoitus vielä yhteisesti käsitellä ja vetää lopuksi yhteen kouluttajan
johdolla). Miltei huvittavaa on ollut, että koska kouluttajan esitys on mennyt
ylipitkäksi, aikaa ryhmätyölle ei ole yleensä jäänyt.

 

Kaipaan aikaa keskusteluun. Mielestäni meihin
valtuutettuihin voi luottaa: jos meille antaa luettavaa ennen koulutusta, niin
kyllä me sen luemme. Ei kenenkään konsultiksi itseään kutsuvan tarvitse matkustaa
Helsingistä Kouvolaan lukemaan dioja kuusi tuntia. Koulutuksen aika tulee
käyttää paljon paremmin, sillä meidän työssäkäyvien, pientenlasten vanhempien,
vanhusten omaishoitajien ja muiden kuntapäättäjien aika on kallista. Sitä tulee
kunnioittaa ja koulutuksen tulee olla aidosti hyödyllinen.

 

Sama läpiluku ei vaivaa vain koulutuksia, vaan myös
kaupungin järjestämiä seminaareja. Yhteen seminaaripäivään, koski se sitten
talousarvion laadintaa tai vaikkapa kaupunkistrategian luomista, ladataan
vajaat kymmenen johtavien viranhaltijoiden läpilukemaa esitystä. Kymmeniä
dioja, täynnä tietoa, taulukoittain lukuja. Jokaisen esityksen jälkeen aikaa
keskusteluun jää 10 minuuttia, minkä jälkeen kiirehditään seuraavaan.
Haastankin Kouvolan kaupungin viranhaltijat tulemaan valtuustoseminaariin ilman
dioja. Ihan vain puhumaan, keskustelemaan ja aidosti kuuntelemaan.
Kuntakoulutuksia tarjoavat haastan toimimaan pedagogisemmin ja laadukkaammin.

 

Kaisa Spies

 

Kirjoittaja on ensimmäisen kauden valtuutettu (vihr.) Kouvolassa.

 

Kaisa Spiesin blogia voi lukea osoitteessa
kaisankouvola.blogspot.com
.

 

 

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*