Sykettä ja pöhinää
Parhaillaan eduskunnan käsiteltävänä olevassa kuntarakennelaissa kuntajaon kehittämisen tavoitteiksi on mainittu muun muassa elinvoimainen kunta, jolla on riittävät taloudelliset voimavarat vastata palvelujen järjestämisestä ja rahoituksesta. Elinvoimainen kunta pystyy luomaan edellytyksiä talouskasvulle ja työllisyydelle. Kunnassa on sykettä ja pöhinää.
Mutta mitä kunta voi tehdä ja mitä se ei saa tehdä, jotta sykkii ja pöhisee?
Yrittäjien ja yritysten toiminnan edistäminen ja helpottaminen on katsottu yleisellä tasolla kuuluvan kunnan tehtäviin. ”Yleisellä tasolla” tarkoittaa sitä, että yksittäistä yrittäjää ei voi tukea verovaroin. Yksittäisen yrittäjän tukemiseksi on katsottu myös erityisen halvan tontin tai toimitilan myynti tai vuokraus toimintaa varten.
Samaan joukkoon kuuluu tietysti oman kunnan yrittäjien suoranainen suosiminen hankinnoissa.
Kunnan tulee kohdella kaikkia – myös yrityksiä – tasapuolisesti ja yhdenvertaisesti.
Kunta voi kuitenkin huomioida suunnitelmissaan ja toiminnassaan yritysten tarpeet. Maankäytön suunnittelussa yritysten tarpeet voi huomioida. Nopea reagointi ja sujuva asiointi viranomaisten kanssa ovat myös yritysten arvostamia asioita.
Hankinnoissa kunta voi muistaa kunnan tai alueen yrittäjiä eri tavoin. Jos oman kunnan yrittäjien vahvuudet ovat tiedossa, heille voi aina kertoa tulevista hankkeista ja vaikka kehottaa ottamaan osaa tarjouskilpailuun. Laajemmassa kuvassa kunnan rooli on mahdollistava ja lopulta kyse on siitä, mikä houkuttaa alueelle yksityisiä, investointeja ja saa aikaan hyvän kehityksen kierteen.
Kunnan ja markkinoiden suhde on hakenut uomaansa jatkuvasti. Se on myös parhaillaan työn alla olevan uuden kuntalain uudistamisen yksi teema. Kunnan roolia ja mahdollisuuksia tutkitaan perusteellisesti.
Eduskunnassa on jo käsiteltävänä teemaan toisesta näkökulmasta liittyvä lakiesitys. Kuntalakiin esitetään säännöksiä, jotka rajoittavat kunnan mahdollisuutta toimia markkinoilla kilpailutilanteessa.
Rajoitus koskee toimintaa julkisyhteisömuodossa, eli kunnan, kuntayhtymän tai niiden liikelaitosten toimintaa. Jos toimintaa jatketaan, se tulisi yhtiöittää.
Kuntalain muutoksen täytäntöönpanolle antaa vielä erityistä pontta esitys kilpailulain muuttamisesta siten, että kilpailu- ja kuluttajavirastolla olisi toimivalta valvovana viranomaisena. Virasto voi puuttua kunnan, kuntayhtymän tai niiden määräämisvallassa olevan yhteisön harjoittamaan toimintaan, jos se vääristää tervettä ja toimivaa kilpailua, tai estää sellaisen syntymistä.
Kunnan perinteisellä, elinkeinotoiminnan edellytyksistä huolehtivalla roolilla ja kuntalain muutoksella on looginen yhteys. Kunta voi edistää alueen yritysten menestystä ja tulevaisuudessa kunnan tulee huolehtia, ettei omalla toiminnallaan estä niiden menestymistä.
Jos lainsäädäntö hyväksytään esitetyllä tavalla, on kunnallishallinnolle tutulla pelikentällä uusi pelaaja. Kilpailu- ja kuluttajavirasto voi puuttua toimintaan, jos se vääristää tai estää kilpailua.
Kuntien arjen monimuotoisuus aukeaa varmasti kaikessa kirjavuudessaan valvovalle viranomaiselle ajan myötä. Valvonnan keskittäminen yhdelle toimijalle on positiivista yhdenmukaisen käytännön ja asiantuntemuksen vuoksi. Pelikentällä on yleensä hyökkääjiä, puolustajia ja pelinrakentajia. Ja vähintään yksi tuomari. Mielenkiinnolla odotamme, mille pelipaikalle uusi pelaaja hakeutuu.
Juha Myllymäki
Johtava lakimies
Suomen Kuntaliitto
Kirjoitus on julkaistu Kuntalehdessä 6/2013