Mediassa on esitetty erilaisia syitä siihen, miksi niin usea kunta ulkoistaa tulipalokiireellä suurimman osan päätösvallastaan ja jopa satojen miljoonien arvoisen ydintoimintansa eli sosiaali- ja terveyspalvelut. Helsingin Sanomien mukaan ”Sote-veivaus kiihdyttää ulkoistuksia” (10.1.2015) ja mm. Keskisuomalainen pohti pääkirjoituksessaan 13.1., että ”Kapinahenki tuskin selittää kuntien soteratkaisuja”.

Voi näin ollakin, mutta kannattaa lisäksi tarkentaa katsetta ulkoistusprosessien menettelytapoihin. Sokea Reettakin huomaa, että kuntapoliitikot ovat pelottavan helppoja lobattavia. Yksityiset liikemiehet on päästetty ulkoistuksen valmisteluprosesseihin jopa röyhkeästi sanelemaan kilpailukriteerejä ja toimielinten päätösehdotuksia samalla kun omien virkamiesten näkemykset on heitetty romukoppaan. Helsingin Sanomien mukaan esim. Pieksämäellä sorvattiin kilpailukriteeri, jonka pystyi täyttämään vain Pihlajalinna.

Jämsässä puolestaan saman yhtiön edustaja, joka nyttemmin on myös Jämsän soten kokonaisulkoistuksen tarjoajan edustaja, oli ulkoistuksen aloitteentekijä, oli mukana lisäksi kommentoimassa yksityiskohtaisesti sotelautakunnan esittelytekstiä, antaen ehdotuksia kilpailun kriteereistä ja tehden lautakunnalle jopa päätösehdotuksen.

Tulipalokiireessä aikataulussa pysymiseksi kaikki keinot näyttävät olevan sallittuja. Jämsässä valtuuston puheenjohtaja kopioi kertomansa mukaan Pieksämäen ulkoistusesityksen ja toi sen puolisalaa valtuustoon yllätyspykälänä ohi hallituksen ja virkamieskäsittelyn.

Voiko kiire ja hätäily olla peruste hylätä hyvät hallintokäytännöt ja demokratian? Liiketoimintojen ja organisaatioiden kehittäjä Minna Isoaho moittii kovin sanoin tätä menoa uusisuomi.fi -puheenvuoropalstalla 30.10.2014. Esimerkkeinä ovat Jämsän sote ja Espoon kiinteistöpalvelujen ym. pikaulkoistukset. ”Näissä kaupungeissa tavoitellaan laajoja ulkoistuksia kiireellä ja salaisuuden verhon takana, jolloin riski väärinkäytöksille ja huonojen päätösten tekemiselle kasvaa merkittävästi. Vaikuttaa siltä, että hyvän hallinnon käytännöt ja demokratia heitetään päätöksenteossa röyhkeästi romukoppaan, kun pienet piirit ajavat tahtoansa läpi nopeasti ja vaivihkaa.”

Sote-uudistuksen, jolla on parlamentaarinen tuki takanaan, tavoitteena on helpottaa kansakunnan kestävyysvajetta ja tuoda säästöjä. Miten käy, kun massoittain kansalaisten tärkeimpiä palveluja ja alan ammattiväkeä siirtyy yksityiseen bisnekseen ja samalla kunnista katoaa valtava määrä valtuustojen päätösvaltaa? Sosiaali- ja terveysmenojen osuus kuntien vuosibudjetista on 60-70 prosenttia. Helsingin Sanomien arvioiden mukaan kunnat ovat myymässä yli kahden miljardin euron palaa palveluistaan.

Arja Paakkanen

Jämsä

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*