Kiinteistöpalveluita tarjoava Mitra on Imatran kaupungin omistama yritys, joka kuuluu Imatran kaupunkikonserniin. Mitran ydintoimintaa ovat yritys- ja toimitilojen hallinta, vuokra-asunnot ja osaomistusasunnot sekä isännöinti, rakennuttaminen ja kiinteistöjohtaminen.

Mitran repertoaariin kuuluvat muun muassa katujen infrastruktuuriin liittyvät hankinnat, joita tehdään vuosittain 5–10. Lisänä tulevat toimitiloihin ja kiinteistöihin liittyvät hankinnat. Hankintoja tehdään sekä itsenäisesti Mitrassa että yhdessä Imatran kaupungin hankintayksikön kanssa.

Hilma on tuttu työkalu Mitran hankinta-ammattilaisille.
– Tänäkin vuonna olen ilmoittanut neljä viisi tarjouspyyntöä Hilmaan, Mitrassa rakennuttajana työskentelevä hankintavastaava kertoo.

Tarjouksia haetaan muun muassa kiertoliittymien rakentamiseen, vesi- ja viemärijohtosiirtoihin sekä katujen ja kevyen liikenteen väylien urakointiin.

Valinta-apuri auttaa alkuun

Vuoden 2020 alussa käyttöön tullut, uudistettu Hilma on hankintoja tekeville mieluisa järjestelmä.
– Välillä kyllä tuntuu, että täytettäviä juttuja on paljon, hankintayksiköstä todetaan.

Käyttäjäkyselyissä yksi Hilman suosituimmista ominaisuuksista on valinta-apuri, joka ohjaa hankinnan tekijän oikealle lomakkeelle. Hilmassa on lomakkeita useita kymmeniä, ja valinta-apuri on tullut tutuksi myös Mitrassa.
– Valinta-apuri on hyödyllinen, lähden itse aina siitä liikkeelle, vahvistaa hankintoja tekevä rakennuttaja.

Kansallisen kynnysarvon alittavat hankinnat eli pienhankinnat voi myös ilmoittaa Hilmassa. Tätä puolta Mitran hankintaväki ei ole vielä hyödyntänyt, mutta kiinnostusta on.

Hilma täyttää tehtävänsä hyvin

Kaiken kaikkiaan mitralaiset ovat tyytyväisiä Hilmaan.
– Tarjouksen jättö on hyvä lisä järjestelmään, samoin se, että tarkentaviin kysymyksiin annetut vastaukset menevät kaikille tarjoajille automaattisesti näytille.

Kilpailuprosessin etenemisessä olisi paljon hyötyä siitä, että määräajat saisi lisättyä suoraan kalenteriin, hankintayksiköstä vinkataan.

Hilman hyötynä on myös, että kun tarjouspyynnön on tehnyt kerran, niin pohjat ovat valmiina eikä työtä tarvitse aloittaa joka kerta alusta.
– Mitran tiedot ovat olemassa ja organisaatioon on liitetty tietyt henkilöt.

Mitrasta suositellaankin tutustumaan Hilmaan ja käyttämään sitä rohkeasti.

Lisätiedot:
Tiina Luoma, palvelupäällikkö
tiina.luoma@hansel.fi, p. 0294 444 312

Jaa artikkeli
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.