Osaamisvajeeseen tekoja, tukea ja valintoja
Tiina Lämsä
Osaamisen kehittämistä työn ohella? JYU avoin yliopisto kouluttaa mm. varhaiskasvatuksen alalla.
Suomi on koulutuksen kärkimaa. Näin tulisi olla myös jo pidempään työuraansa tehneiden kohdalla. Uran eri vaiheissa tarvitaan uutta tietoa ja ymmärrystä sekä valmiutta hypätä uuteen. Usein lyhytkin lisäkouluttautuminen mahdollistaa uusia uranäkymiä ja uusissa tehtävissä toimimisen. Osaamisen suuntaaminen ja päivittäminen työnteon ohella edistää niin työntekijän kuin työnantajan tarpeita.
Oppiminen on jatkuvaa, elämänmittaista. Nykyajan oppimiskäsityksen toteutuminen kuitenkin edellyttää tukea ja ohjausta. Lämpimästi kannustan jokaista työnantajaa pohtimaan niin suuria kuin pieniä tekoja jatkuvan oppimisen hyväksi. Avoin yliopisto on joustava osaamisen kehittämisen mahdollisuus niin työyhteisöille kuin yksittäisille työntekijöille.
Lisää osaamista varhaiskasvatusalalle: Case Norlandia Päiväkodit
Oppimisen alkumetreillä, varhaiskasvatuksessa, on suomalainen koulutusjärjestelmä myös maailman huippua. Vahva pedagoginen osaaminen on laadukkaan varhaiskasvatuksen perusta. Varhaiskasvatus rakentaa Suomessa pohjaa jokaisen osaamiselle ja osallisuudelle läpi elämän. Haasteena on kuitenkin pula varhaiskasvatuksen korkeakoulutetuista ammattilaisista.
Me varhaiskasvatuksessa pyrimme luomaan kestäviä oppimisyhteisöjä, joissa ihmiset kukoistavat ja onnistuvat jatkuvan oppimisen polulla. Siksi varhaiskasvatustieteen ajantasainen ja korkealaatuinen koulutus on ensiarvoisen tärkeää. Jyväskylän yliopiston avoimessa yliopistossa on erinomaisia esimerkkejä alan osaamisen kehittämisestä joustavasti työn ohella.
Norlandia Päiväkotien 23 lastenhoitajaa ovat paraikaa opiskelemassa Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston kasvatustieteen perusopintoja. Eri puolilta Suomea tulevat kollegat muodostavat opintoryhmän, joka tukee ja kannustaa opiskelussa. Opinnot itsessään ovat täysin etäyhteyksin opiskeltavissa, ja perusopintojen jälkeen opiskelua voi jatkaa varhaiskasvatustieteen aineopintoihin avoimessa yliopistossa. Osa Norlandia Päiväkotien opintoryhmästä tähtää tutkinto-opintoihin ja pätevöitymiseen varhaiskasvatuksen opettajaksi. Kaikki saavat kehittymisen mahdollisuuden ja uutta osaamista. Työnantajan tuki vastaa tässä tapauksessa akuuttiin osaamistarpeeseen ja henkilöstön toiveisiin.
Työyhteisöasioihin, myös osaamisen kehittämiseen, syventyminen palkitaan laadukkaammalla pedagogiikalla: Lasten osallisuuden tukeminen alkaa työyhteisön osallisuuden mahdollistamisesta. Se kantaa aina myöhempiin elämänvaiheisiin asti sekä tapoihin suhtautua esimerkiksi yhteiskunnalliseen vuorovaikutukseen.
Osaamisen kehittäminen lisää laatua
Varhaiskasvatuksen osaajien kasvava tarve on herättänyt alan työnantajat, henkilöstön, korkeakoulut ja päättäjät. Varhaiskasvatuksen laatua on päätetty Suomessa ylläpitää muun muassa turvaamalla riittävä ja korkeasti koulutettu henkilöstö sekä arvioimalla ja kehittämällä toimintaa monipuolisesti (ks. Kansallisen lapsistrategian parlamentaarinen komitea, 2021). Yliopistojen uusia aloituspaikkoja on lisätty varhaiskasvatukseen, samoin uudenlaisia ketterämpiä väyliä kelpoisuuden saamiseen.
Osaamisen päivittämisen tarvetta on myös jo työelämässä olevilla ammattilaisilla ja asiantuntijoilla. Näitä havaittuja koulutustarpeita ovat mm. johtamisosaaminen, erilaiset sisällölliset koulutukset ja taidot digitaalisissa ja kansainvälisissä ympäristöissä toimimiseen (ks. Henkilöstön koulutustarpeita Karvin arviointien pohjalta).
Varhaiskasvatuksen avoimilla yliopisto-opinnoilla onkin useita kohderyhmiä. Tuoreeseen tutkittuun tietoon pohjautuvat opinnot sopivat esimerkiksi avoimen yliopiston varhaiskasvatuksen tutkintotavoitteisille opiskelijoille ja varhaiskasvatuksen henkilöstölle, joka haluaa päivittää osaamistaan alan uusimmalla tutkimuksella ja avauksilla. Opinnot soveltuvat myös erilaisille järjestöille, yksityisille palveluntarjoajille ja vapaa-ajan toimijoille.
JYU avoimen yliopiston tarjonnassa on yli viisikymmentä oppiainetta ja monitieteistä kokonaisuutta aina sosiaali- ja terveysalasta liiketoimintaan ja kestävään kehitykseen. Niistä löytyy ratkaisuja lukuisten toimialojen osaamisen päivittämiseen.
Osaaminen ei laskeudu työyhteisöön itsestään. Sen eteen on tehtävä töitä, ja myös valintoja. Osaamisen kehittäminen edellyttää myös työpaikan tukea, vähintäänkin kannustusta. Millaista osaamista sinun työyhteisössäsi tarvitaan?
KT Tiina Lämsä, yliopistonopettaja
Kirjoittaja työskentelee varhaiskasvatustieteen yliopistonopettajana Jyväskylän yliopiston avoimessa yliopistossa. Hän on kouluttanut varhaiskasvatuksen opettajia Jyväskylän yliopiston Kasvatustieteiden laitoksella, opettanut yrittäjyyttä Jyväskylän ammattikorkeakoulussa, työskennellyt monitieteisessä Perhetutkimuskeskuksessa tutkijatohtorina, toiminut varhaiskasvatuskonsernin pedagogisena johtajana sekä yrittäjänä yksityisessä varhaiskasvatuksessa ja asiantuntija-, tutkimus- ja koulutuspalveluiden alalla.
Mikäli organisaation osaamisen kehittäminen tai koulutuskumppanuus avoimen yliopiston kanssa kiinnostaa, ota yhteyttä: tiina.al.lamsa@jyu.fi
Tutustu JYU avoimeen yliopistoon
Twitter, IG ja Facebook: @JYUavoin