Kuinka paljon kunta voi säästää ulkoistamalla tukipalvelut alihankintayritykselle, ja mistä säästöt syntyvät.

Palmian asiakkuuksien kanssa työskentelevä Tapio Vekka avaa, kuinka paljon pieni kunta voi säästää ulkoistamalla tukipalvelut asiantuntevalle alihankintayritykselle, ja mistä säästöt syntyvät.

Palmia tarjoaa julkissektorille tukipalveluiden ulkoistuksia, eli ruoka- ja siivouspalveluita, kiinteistöpalveluita ja turvallisuuspalveluita. Kunnat tekevät itse jopa kuudella miljardilla eurolla näitä samoja tukipalveluita.

”Noin 30 000 asukkaan eteläsuomalainen kunta voi säästää tukipalveluiden alihankinnalla yli miljoona euroa vuodessa, mikä on 40–50 euroa asukasta kohti. Tällöin verorasitus pienenisi 0,3 veroprosenttia”,


kuntien tukipalvelujen järjestämisen asiantuntija Tapio Vekka kertoo.

”Samalla rahalla voisi palkata resursseja omaan perustehtävään, säilyttää pieni koulu henkilökuntineen, vähentää veronkorotuspainetta tai leikata alijäämää”.

Pienemmän, noin 17 000 asukkaan kunnan on arvioitu tekevän palvelujen alihankinnalla noin 700 000 euron säästöt, mikä on noin 20:n varhaiskasvatuksen työntekijän verran.

Mistä säästöt syntyvät?

Kaikkien olisi taloudellisinta tehdä ydinosaamistaan: Kuntien keskittyä koulu- ja varhaiskasvatuspalveluihin, infraan, kiinteistönhoitoon, tekniseen toimeen ja toistaiseksi vielä sosiaalitoimen palveluihin ja palveluyhtiöiden tukipalveluiden tuottamiseen.

Tehokkuus, keskittäminen ja modernisoidut työtavat tuovat säästöjä. Esimerkiksi ruokapuolella annoksen yksikköhinta laskee, kun kiinteistöt, laitteet ja henkilökunta saadaan toimimaan tehokkaasti.

”Jos kunta tekee ruokaa 10 000 lapselle vaikkapa viidessä valmistuskeittiössä, tuotannon siirtäminen yhteen keittiöön ja toiminnan tehostaminen mahdollistaa ruokatuotannon nostamisen 20–30 000 annokseen”, Vekka laskeskelee.

Aterioita voidaan myydä laajemmalle asiakaskunnalle, mikä laskee ateriakustannuksia ja seinien sekä laitteiden hintaa ateriaa kohti.


Ulkoistaminen henkilökunnan näkökulmasta
 

Vaikka henkilöstön asema ei juuri muutu, voi muutos olla haastava.

”Stressin aiheeksi riittää jo se, että vuosikymmenten jälkeen työtilat vaihtuvat. Siksi erityisesti ulkoistuksissa olemme keskittyneet hyvään haltuunottoon työntekijöiden kanssa, jotka tuntevat kohteen toiminnan parhaiten”, Tapio Vekka kertoo.

Tutkimuksissa henkilökunnan tyytyväisyys on parantunut ja sairaspoissaolot ovat olleet alhaisella tasolla suhteessa kunnallisiin toimijoihin.

Ammattiylpeys kasvaa ulkoistuksen yhteydessä, kun saadaan koulutusta, sparrausta ja uusia työkaluja. Palmiassa henkilökunta on toiminnan ytimessä.

Palmia on menestynyt työvoiman hankinnassa hyvän työnantajamielikuvan ja johtamisen avulla.

”On paljon houkuttelevampaa tulla töihin 2 000 ihmisen hyvämaineiseen organisaatioon kuin työskennellä yksin kunnan työpisteellä”, Vekka tuumii.

Viranhaltijoiden ja poliitikkojen vuoropuhelua

Kunnan viranhaltijoiden tehtävä on harkita, saavutetaanko ruokapalveluiden tai siivouspalveluiden uudelleenjärjestelemisellä säästötavoitteet. He perustelevat valintansa poliitikoille, jotka sitten päättävät toteuttaa tai olla toteuttamatta hankinnan.

”Palmialaisten tehtävä taas on perustella vaihtoehtoja tuotannon, talouden ja henkilökunnan tyytyväisyyden ja motivaation kannalta palveluiden tarkoituksenmukaisuuden kehittämiseksi. Kun päätetään ja siirrytään hankintaprosessiin, mennään tiukasti hankintalain sääntöjen mukaisesti”.

Päättäjiä saattaa vaivata muutoksen pelko: mitä pienipalkkaiselle, 60-vuotiaalle työntekijälle tapahtuu?

”Liikkeenluovutuksissa pyrimme työllistämään henkilöstön. Heitä voidaan kilpailutuksessa suojella vaikkapa niin, ettei ketään irtisanota kahteen vuoteen tuotannollistaloudellisista syistä”.

Oikea-aikaisella viestinnällä ja tapaamisilla voidaan selättää johtoryhmän tai kunnanvaltuuston pelkoja.

Soten sillisalaatti

Mikäli vuoden 2023 alusta siirrytään hyvinvointikuntayhtymiin, syntyy siitä Vekan mukaan sillisalaatti:

”Vanhustenhuollon yksiköt, terveysasemat ja sairaalat lyödään yhteen organisaatioon, jonka tulee tuottaa yhdenvertaiset palvelut kaikille. Sotealan ammattilaisilla riittää tekemistä soten järjestämisessä, ja Palmia voisi auttaa tuottamaan ruokaa yhdenvertaisesti koko alueelle”.

”Onhan se haaste, mutta palmialaiset ovat tässä alan ammattilaisia. He ottavat mielellään kopin, kunhan sopeutumisaika on riittävä”, Tapio Vekka rohkaisee.

Tapio Vekka, kunta-asiakkuuksien asiantuntija

Kirjoittaja Tapio Vekka on kuntien tukipalvelujen järjestämisen asiantuntija. Hänellä on yrittäjätaustansa lisäksi pitkä kokemus kunnallispolitiikasta ja hän ymmärtää erityisen hyvin julkisen sektorin tukipalveluiden tuotannon haasteet ja päätöksenteon kiemurat. Erityisen lähellä sydäntä ovat kuntien palvelujen järjestäminen tehokkaasti ja mielekkäästi.

Mikäli kuntien tukipalvelujen ulkoistaminen askarruttaa, ota yhteyttä myynti@palmia.fi

Tai lue lisää ulkoistamiseen liittyviä artikkeleja monessamukana.palmia.fi

LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/1158750/

Tapio Vekka
palmia.fi
Jaa artikkeli
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.