Uutta, potilasruokailun valinnanvapautta lisäävää palvelua testataan käytännössä helmikuusta 2022 alkaen Kanta-Hämeen keskussairaalassa.

Digitalisoidulla ruokapalvelulla maistuvampaa sairaalaruokaa ja parempia asiakaskokemuksia.

Palmian uuden ruokapalvelun myötä potilasruokailu digitalisoituu ja Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin potilasasiakkaat pääsevät jatkossa valitsemaan mieleisensä ruoka-annoksen. Positiivinen potilaskokemus muodostuu monesta eri tekijästä, joista yksi on sairaalassa tarjottava ruoka.

Tätä näkemystä tukee syksyllä 2019 toteuttamamme tutkimus sairaalan ruokapalveluiden vaikutuksesta kokonaisvaltaiseen potilaskokemukseen. Maistuvien aterioiden ja valinnanvapauden merkitys nousi tutkimukseen osallistuneessa Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirissä vahvasti esille. Tämä antoi lähtölaukauksen yhteiselle innovaatiohankkeelle.

Kehitystyötä asiakas, digitalisaatio ja potilasturvallisuus huomioiden

Lähdimme uudistamaan sairaalaruokailua ajatuksella, että potilas voisi valita mieleistään ruokaa, jolloin ruoka-annos tulisi todennäköisemmin myös syödyksi ja siten edistää potilaan paranemista. Valinnan mahdollisuudesta syntyviä muita myönteisiä vaikutuksia havaitsimme olevan mm. lautaselle jätettävän ruokahävikin määrän vähenemisen.

Teknologia ja digitalisaatio olivat alusta asti vahvasti mukana. Ennen kehityshankkeen käynnistämistä Palmiassa kävimme pohdintaa uudenlaisella otteella toteuttavan ruokapalvelun tuotantomallista sekä asiakasrajapinnan toiminnallisuuksista. Hankkeen suurin haaste oli, miten potilasasiakkaan valinnasta saadaan toimitettua tieto keittiölle, ja miten prosessissa otetaan huomioon erikoissairaanhoidon asettamat terveydelliset rajoitteet. Tämä nousee esiin kaikessa terveydenhuollon kehittämistyössä. Terveydenhuollossa tapahtuva kehittäminen edellyttää aina potilasturvallisuuden huolellista huomiointia.

Parempi ruoka tukee potilaan hyvinvointia ja hoidollisia tavoitteita

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin valikoituminen uuden ruokapalvelun kehittämisen yhteistyökumppaniksi ei ollut sattumaa, sillä sen potilaat ovat pitkään olleet hoitotyön keskiössä. Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri on kehittänyt järjestelmällisesti Potilas ensin -toimintafilosofiaa, jonka tavoitteena on tarjota potilasasiakkaille hyvä ja oikea-aikainen hoito sekä odotukset ylittävä palvelukokemus.

”Potilaiden valinnanvapaus ruokapalvelussa on ollut pidemmän aikaa epävirallinen tavoitteemme. Maistuva ruoka tulee varmemmin syödyksi, mikä tukee potilasasiakkaan hoitoa”, sanoo Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin ravitsemispäällikkö Heini Karp.

Palmiassa projektia edelsi pilotti, jonka tulosten avulla asiakasymmärrys lisääntyi ja saimme arvokasta tietoa esim. potilaiden tarpeista ja toiveista ruokien valintojen mahdollisuuteen liittyen. Projekti starttasi tammikuussa 2021 ja puolen vuoden päästä meillä oli valmiina toiminnallinen malli. Seuraavaksi siirryimme tilauskanavan tekniseen toteutukseen. Uutta toimintamallia testataan käytännössä helmikuusta 2022 alkaen Kanta-Hämeen keskussairaalassa.

Kumppanuutta ekosysteemi-integraatiolla

Hankkeen lähtökohtana oli toteutus, joka on mahdollisimman käyttäjäystävällinen ja integroituu saumattomasti ruoan valmistusprosessiin. Näiden suuntaviivojen pohjalta ryhdyttiin rakentamaan uutta ratkaisua yhteistyössä CGI:n kanssa. Koska CGI:llä oli jo omia valinnanvapauden mahdollistamiseen liittyviä vaihtoehtoja, päädyttiin yhteisesti rakentamaan kokonaisuus Palmian käytössä olevan toiminnanohjausjärjestelmän laajennuksena. Uuden ratkaisun ja olemassa olevan tuotannonohjausjärjestelmän integrointiin liittyvät teknologiariskit vähenivät olennaisesti, kun pystyimme hyödyntämään valmiita ratkaisuja sekä CGI:n asiantuntemusta toimialalta.

Asiakaslähtöinen kokemus digitaalisia asiointipalveluja yhdistelemällä

Hanketta ei olisi voitu viedä läpi ilman julkishallinnon digitalisaatiota. Uusi ruokapalvelu on integroitu osaksi terveydenhuollon ekosysteemiä. Sairaalasta luvan ateriavalinnoilleen saanut ja vahvasti tunnistettu potilasasiakas löytää uuden ruokapalvelun ja sen tarjoamat ateriavaihtoehdot Oma Raitin kautta. Kyseessä on siis sähköinen asiointipalvelu, joka on integroitu Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin omaan sähköiseen asiointialustaan. Tarvittava teknologia ja osaaminen on jo olemassa. Paljon suurempi haaste on hahmottaa ja luoda yhtenäisiä kokonaisuuksia ja ekosysteemejä, jotka tuottavat asiakaslähtöisen kokemuksen.

Ota yhteyttä asiantuntijaamme:

Sari Lipasti
toimialajohtaja
Hoiva- ja sairaalaruokailu
Palmia Oy
sari.lipasti(at)palmia.fi, p. 050 546 1016

Tai lue lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja monessamukana.palmia.fi

LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/1158750/

Palmia Oy ja CGI
palmia.fi
Jaa artikkeli
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.