Kuntien energiatehokkuutta parantaviin ja uusiutuvaa energiaa lisääviin investointeihin on nyt paljon ajureita. Tahtotila kunnissa on korkealla päästövähennystavoitteiden myötä, investointien taloudellinen kannattavuus on tyypillisesti hyvä ja rahoitustakin on saatavilla edullisesti esimerkiksi Kuntarahoituksen tarjoaman vihreän rahoituksen kautta.

Kannattavien investointien tunnistamiseksi voi hyödyntää  toimivia välineitä, kuten Motivan mallin mukaiset energiakatselmukset ja uusiutuvan energian kuntakatselmus. Työ- ja elinkeinoministeriön  energiatuki pienentää katselmusten kustannuksia ja parantaa toimenpiteiden kannattavuutta entisestään.

Kun toimintaympäristö on näin suopea, investointien toteutuksia voi jarruttaa eniten käsiparien puute, sillä toteutukset vaativat työtä, jolle ei ole budjetoitu työaikaa. Eivätkä rahoituksen hakeminen ja tarkempien toteutussuunnitelmien laatiminen ole nopeaa rutiinityötä.

Auttaisiko tässä, jos energiatehokkuuteen ja uusiutuvaan energiaan keskittyvien investointien käsittely ohjattaisiin tähän erikoistuneelle henkilölle tai taholle? Näin toteuttaminen saataisiin muiden töiden sivussa tekemisestä päätekemiseksi, johon syntyy vahva osaaminen ja yhtenäiset käytännöt. Pienemmissä kunnissa yhtälö voi olla vaativa, mutta kenties useampi kunta yhdessä voisi investoida aihepiiriin henkilöresurssia esimerkiksi maakunnallisen organisaation kautta.

Investointien keskitetty käsittely auttaisi myös muodostamaan kokonaiskuvan energiatehokkuuden ja uusiutuvan energian merkityksestä kunnan taloudenpidon kannalta. Samalla investointien rahoitustarpeita saataisiin koottua yhteen suuremmiksi kokonaisuuksiksi saman rahoitusjärjestelyn alle, mikä loisi tehokkuutta ja lisämahdollisuuksia rahoituksen järjestämiseen. Olisiko tässä kokeilun paikka?

Teemu Kettunen

Kirjoittaja työskentelee asiantuntijana valtion omistamassa kestävän kehityksen yhtiössä Motiva Oy:ssä.

Lisätietoja:

 

Motiva Oy
www.motiva.fi/
Jaa artikkeli
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.