Kaupungissa aloitettiin suunnitelmallinen
mehiläisten kaupunkitarhaus vuonna 2009. Mehiläistarhat ovat yksityisten
tarhaajien omistuksessa, mutta kaupunki on osoittanut tarhoille sopivat paikat
ja sopinut asioista maanomistajien kanssa. Akaan kaupunkihunaja on suosittu
paikallistuote, jota on saatavilla akaalaisista liikkeistä, kaupungin
toimipisteistä sekä suoraan mehiläistarhaajilta.

Akaan kaupunki käyttää paikallista hunajaa liikelahjoina ja
maistiaisina noin 100 kiloa vuosittain. Kuntaliiton järjestämissä
Kuntamarkkinoinnin SM-kisoissa 2014 Akaan kaupunki sijoittui pronssille Makea
Akaa –teemalla.

Kaupungissa toimivat
tarhaajat ovat sijoittaneet alueelle tarhoja siten, että mehiläisten
pölytysalueet kattavat kaikki kolme keskustataajamaa. Tarhoja on yhteensä 36 ja
niissä asuu yli 20 miljoonaa mehiläistä. Kaupunkimehiläistarhausta ei
tiettävästi ole toteutettu vastaavassa mittakaavassa missään muualla Euroopassa.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



 

Linkki Akaan kaupungin sivuille

Kuvassa akaalaisia Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun palkintojenjaossa: vasemmalta kulttuurikoordinaattori Sofi Welling, mehiläistarhaaja Risto Niilimäki, yhdistysaktiivi Timo Rajala ja viestintä- ja markkinointisihteeri Sini Kantola.  

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*