HSL haluaa vähentää yksityisautoilua Helsingin keskustaan ja ohjata ihmiset joukkoliikenteen käyttäjiksi. (Kuva: Ville Miettinen)

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL) haluaa kerätä yksityisautoilijoilta maksua suurten väylähankkeiden rahoittamiseksi ja joukkoliikenteen palveluiden parantamiseksi.

Helsingin seudun kunnilla on aikaa vuoden loppuun saakka ilmoittaa periaatteellinen kantansa maksun keräämiseen ylipäätään.

Ajoneuvoliikenteen maksu on osa lokakuussa valmistunutta Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmaa (HLJ 2015), jota on valmisteltu yhdessä Helsingin seudun MAL-aiesopimuksen mukaisen maankäytön suunnitelman ja asumisen strategian kanssa.

HLJ 2015:n piirissä on 14 kuntaa Helsingin seudulla: pääkaupunkiseutu eli Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen sekä KUUMA-kunnat eli Järvenpää, Nurmijärvi, Tuusula, Kerava, Mäntsälä, Pornainen, Hyvinkää, Kirkkonummi, Vihti ja Sipoo.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



– Jos suunnitelmaa katsoo ja mitä kaikkia ratahankkeita ja tiehankkeita tälle alueelle on, niin nykyinen vuosittainen 240 miljoonan euron rahoitustaso ei riitä alkuunkaan, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

HSL:n mukaan ajoneuvomaksun ideana on, että – toisin kuin esimerkiksi valtiolle maksettava autovero – ajoneuvoliikenteen maksu palautuu suoraan seudun liikenteen hyväksi.

– Arviomme mukaan tällä saadaan kerättyä 165 miljoonaa euroa vuodessa, josta 110 miljoonaa ohjattaisiin investointeihin ja 55 miljoonaa joukkoliikenteen palvelutason nostoon, Rihtniemi sanoo.

Eriäviä mielipiteitä

HSL:n hallitus ei ollut yksimielinen lähettäessään HLJ:n lausunnoille. Ajoneuvoliikenteen maksusta jätettiin kaksi eriävää mielipidettä.

Kirkkonummen kunnanjohtaja Tarmo Aarnio suhtautuu epäillen maksuun.

– On vaara, että ylimääräiset liikennöintimaksut tulevat rasittamaan kokonaisveroastetta ja elämisen kustannuksia tällä alueella, Aarnio sanoo.

Ministeri: Maksut ovat alueellinen kysymys

Kunta- ja liikenneministeri Paula Risikon, kok., mukaan alueelliset tienkäyttömaksut ovat alueellinen kysymys, ja niiden käytöstä tulee päättää alueella itsellään.

– Jos joku alue haluaa ottaa käyttöön tiemaksut rahoittaakseen alueellista liikennejärjestelmäänsä tai paikallisia hankkeita, ei valtio asetu tätä vastustamaan, Risikko sanoo.

– Vastaavasti valtio ei myöskään pakota mitään aluetta ottamaan alueellisia tienkäyttömaksuja käyttöön.

Lue lisää Kuntalehdestä 13/2014.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*