Apotti on ollut tarkoitus ottaa toukokuussa käyttöön Töölön sairaalassa, kaikissa Meilahden sairaala-alueen yksiköissä, Kirurgisessa sairaalassa sekä muissa erillisissä HUSin toiminnoissa.

HUS esittää potilastietojärjestelmä Apotin seuraavan käyttöönoton siirtämistä koronavirustilanteen vuoksi myöhäisempään ajankohtaan. Sairaanhoitopiiri kertoo esityksestään tiedotteessaan.

Apotti on ollut tarkoitus ottaa toukokuussa laajasti käyttöön muun muassa Meilahden sairaala-alueella.

HUSin johtoryhmä toteaa, että laajan käyttöönoton edistämiselle ei tällä hetkellä ole edellytyksiä. Apotti on ollut tarkoitus ottaa toukokuussa käyttöön kaikissa Meilahden sairaala-alueen yksiköissä, Töölön sairaalassa, Kirurgisessa sairaalassa sekä muissa erillisissä HUSin toiminnoissa.

Apotti-järjestelmän käyttö jatkuu normaalisti sitä jo käyttävissä sairaaloissa ja yksiköissä.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



– Tähän lopputulemaan päädyttiin koronavirustilanteen vuoksi. Sairaaloidemme henkilökunnan kaikki voimavarat suunnataan nyt potilashoitoon, HUSin kehitysjohtaja Visa Honkanen sanoo tiedotteessa.

Lykkäyksestä päättää Apotin hankeohjausryhmä, joka on Apotin asiakkaiden ja Apotin yhteinen strategisen tason ohjaus- ja päätöksentekoelin ja jossa on edustus kaikista Apotin asiakas- ja omistajaorganisaatioista.

Apotti otettiin HUSissa käyttöön ensimmäisenä Peijaksen sairaalassa marraskuussa 2018. Toinen käyttöönotto oli alkuvuodesta helmikuussa Hyvinkään, Lohjan, Porvoon ja Länsi-Uudenmaan sairaanhoitoalueilla, Jorvin sairaalassa sekä Naistentautien ja synnytyksien ja Psykiatrian tulosyksiköissä.

Kolmannen, myöhempään ajankohtaan lykkääntyväksi esitetyn käyttöönoton jälkeen Apotti on toiminnassa koko HUSin alueella.

– Käyttöönoton aikana hoitotiloissa liikkuu paljon teknisiä ja kliinisiä tukihenkilöitä. Koronavirustilanteessa tämä aiheuttaisi tartuntariskin. Lisäksi käyttöönotto sitoisi mahdollisesti potilaiden hoitamiseen tarvittavia ammattilaisia, Honkanen toteaa.

Lisäkustannuksista ei vielä tietoa

Kuntaliiton pääekonomisti Minna Punakallio kysyi Twitterissä Apotilta heti HUSin tiedotteen jälkeen, aiheuttaako käyttöönoton lykkäys lisäkustannuksia esimerkiksi sopimusten tai ylläpidon takia.

Apotti totesi vastauksessaan, että vaikutuksia ja kustannuksia päästään laskemaan vasta, kun suunnitelmat ovat tarkentuneet.

– Asia on tuore, ja päätökset tehdään yhdessä kaikkien asiakas- ja omistajaorganisaatioiden kesken.

 

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*