Jukolan viesti on suosittu tapahtuma, joka tuo alueelle rahaa - näin luodaan onnistunut suurtapahtuma: "Yksi kriittinen toiminto"
Jukolan viesti tuo Mikkeliin ja koko lähialueelle paljon huomiota. Tapahtuman järjestely on jo hyvässä vauhdissa. Mukana on paljon talkoolaisia. Kuva: Timo Seppäläinen
Perinteikäs Jukolan viesti järjestetään ensi kesänä Suutarinen Yhtiöiden betonitehtaan alueella Mikkelin Tikkalassa. Tulevaa Jukolan viestin sijaintipaikkaa puoltaa moni asia, mutta yksi on se, että tehdasalueella on kunnallistekniikka ja infra valmiina.
Paikalle odotetaan jopa 20 000 suunnistajaa. Väkeä saapuu oletettavasti enemmänkin, sillä monella saapuvalla on perhe mukana.
Jukola on myös suosittu yleisölaji, jolla riittää kansainvälistäkin kiinnostusta. Paikan päälle tullaan, mutta lisäksi Jukolan lähetyksiä katsotaan suorana Suomessa ja maailmalla yötä myöten.
Mainetta ja kunniaa
On päivänselvää, että Jukola tuo onnistuessaan hyvää mainosta eteläsavolaiselle Mikkelille. Sen lisäksi antina on tapahtuman aikana tulovirtaa eli rahaa. Monen vuoden työ palkitaan jälleen ensi kesänä.
Yksinään ei kukaan eikä mikään kunta tapahtumaa järjestä. Tarvitaan sponsoreita ja yhteistyökumppaneita. Tärkeimmät yhteistyökumppanit Jukolalle ovat Mikkelin kaupunki ja Suutarilan Yhtiöt. Paikallinen tuki on elinehto. Jo hakukriteereissä edellytetään tiettyjä asioita.
Jukolan viestin tukijalista on pitkä. Sieltä löytyvät mainittujen Mikkelin kaupungin ja Suutarisen lisäksi isoja yrityksiä kuten Suur-Savon Sähkö, MPY, Suur-Savon Osuuskauppa ja Löfbergs. Yhtenä kumppanina on Puolustusvoimat.
Mikkeliläisen suunnistusseuran Navi ry:n puheenjohtaja Juho Siikilä tietää, että tapahtuman järjestäminen vaatii pitkäjänteisyyttä. Korona jo kertaalleen siirsi Mikkelin Jukolaa ja nyt ollaan tapahtuman aatossa.
Sen lisäksi, että paikallisten on pystyttävä hakuvaiheessa osoittamaan, että taloudelliset edellytykset ovat kunnossa, pitää myös maaston ja kisakeskuksen toimia. Tarvitaan ravintoloita, tiloja järjestäjille ja urheilijoille sekä esimerkiksi mediakeskus.
Jukolan toteuttamisen korkea taso turvataan muun muassa katkeamattomalla ketjulla tiedonsiirrossa Jukolan jo toteuttaneiden ja tulevien tekijöiden kanssa.
– Jotta Jukolan viesti onnistuu, tarvitsemme vaativat ja haastavat radat maailman huipuille ja myös kaikille harrastajille, ensikertalaisille ja suunnistajille. Kun kaikille saadaan tulokset hyväksytysti, kilpailu on onnistunut.
Kilpailun ja viestin lisäksi siis kokonaisuuden onnistuminen on tärkeää: ravintoloiden, liikennejärjestelyiden, huollon, Jukola-saunan, katsomon, majoitusalueiden, kauppojen ja kumppaneiden pisteiden onnistuminen määrittää menestyksekkään viikonlopun, arvioi Siikilä, joka on tällä hetkellä järjestelytoimikunnan puheenjohtaja.
Kaukametsäläiset ry:n puheenjohtaja Juhani Sihvonen täydentää, että onnistumisen edellytyksiä ovat saumaton yhteistyö järjestäjien, sidosryhmien ja kilpailijoiden kanssa.
– Jukolassa on tuhansia yksityiskohtia, joista kuitenkin tärkeimmät ovat kartta, radat ja tulospalvelu, laskee Sihvonen.
Kaukametsäläiset ry on Jukolan viestin perustaja- ja omistajayhteisö.
Navin edustaja Mika Ahola vastaa taloudesta ja markkinoinnista. Hän kuvailee, että tapahtuma itsessään onnistuu, kun suunnistusradat ovat kunnossa ja tulospalvelu toimii, kilpailijat pääsevät kisapaikalle ja saavat peruspalvelut, ruokaa kun nälättää.
– Liikennejärjestelyt ovat Mikkeli-Jukolassa poikkeukselliset, kun kaikki kisavieraat siirretään sukkulabusseilla parkista kisakeskukseen. Tässä on yksi kriittinen toiminto, johon kiinnitämme erityistä huomiota ja valmistaudumme siihen huolella. Järjestelyorganisaation huolellinen valmistautuminen ja riman asettaminen itsellemme kautta linjan korkealle varmistaa, että kisavieraiden kokemus tapahtumasta on ns. ”Jukola-laatua”.
Kuvateksti: Mika Ahola, Mervi Simoska ja Juho Siikilä nauttivat Esi-Jukolan tunnelmasta elokuussa ja tekivät varmistuksia varsinaista viestiä varten.
Jukolalla taloudellista arvoa
Tutkimuksen mukaan Jukolan aluetaloudellinen merkitys suoraan on 7–10 miljoonaa.
Mika Ahola muistuttaa, että Jukola on yksi suurimmista tapahtumista Mikkelissä ja Etelä-Savossa koko vuosikymmenellä ja merkitys sen mukainen.
– Kun onnistumme kisaviikonlopun järjestelyiden lisäksi harjoituskarttapakettien myynnissä ja suunnistusmatkailijoiden houkuttelussa Mikkeliin jo edellisen vuoden aikana ennen tapahtumaa, taloudellinen merkitys talousalueelle lähentelee kokonaisuutena 10 miljoonaa euroa.
Ahola korostaa myös muun näkyvyyden merkitystä. Mikkelin seudun profiili kiinnostavana matkailu- ja luontoliikunta-alueena vahvistuu entisestään. Jukolan viesti on suunnistuksen näyteikkuna ja suurelle yleisölle tapahtuma numero yksi.
Kaikki huipentuu Jukolan viikonloppuun, mutta edeltävä eli meneillään oleva vuosikin on tärkeä. Jukolan viestin järjestelyt ovat alkaneet jo ajat sitten. Yksi kohokohta oli elokuun lopussa järjestetty esikisa.
Väliaikaa ennen H-hetkeä hyödynnetään muun muassa siten, että Mikkelissä käydään harjoittelemassa ja joukkueet pitävät leirejään ottaen tuntumaa. Ensimmäiset 12 harjoitusmaastoa avattiin viime vuonna ja lisää on tulossa. Kohteet ovat myös Navin omatoimirasteja.
Suunnistusmaastot vaihtelevat alueittain ja maittain eikä vaikkapa mustikkavarvikossa juokseminen ole kaikille tuttua. Harjoitusmaasto on luonnollisesti eri kuin kesän kisassa.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että majoitus- ja ravitsemuspalveluita tarvitaan ennen kisaakin, mökkejä vuokrataan ja harjoituskarttoja painetaan jopa 10 000 kappaletta.
Talkooporukka on tärkeä
Odotukset ovat suuret, mutta kohtuulliset. Juho Siikilä toivoo ennen kaikkea kuivaa säätä.
– Se on ainut asia, joka ei ole varsinaisesti omissa käsissä.
Juhani Sihvonen toivoo tapahtumaa, josta lähdetään hyvillä mielin.
– Koskee kilpailijoita, toimitsijoita ja muita paikalla olleita. Jukolan viesti on niin kilpailullisesti, harrastuksellisesti ja lajin imagon kannalta valtavan tärkeä ja hieno tapahtuma. Onpa ollut maailman huippuja, joille on ollut urallaan tärkeämpää voittaa Jukolan viesti kuin henkilökohtainen arvokisamitali.
Ehkä hyvää mieltä, mutta myös onnistumista kokonaisuudessaan varmistaa talkooväki. Viesti työllistää kaikkiaan 1 300 talkoolaista eikä ilman heitä olisi koko tapahtumaa. Lisääkin toivotaan.
– Tervetuloa talkoisiin! Järjestelyporukassa vallitsee hurjan hyvä henki ja tekemisen meininki, jota on ollut ilo seurata. On suuri kunnia saada olla mukana järjestämässä Jukolan viestiä, vakuuttaa Juho Siikilä.
Kuvateksti: Suunnistajat harjoittelivat varsinaista Jukolan viestiä varten esikisoissa Mikkelissä elokuun lopussa. Eerikki Hirvonen on Lahden urheilijoiden nuori suunnistaja.
Apua viestintään naapurikunnasta
Juvan kunnanjohtaja Mervi Simoska on innoissaan tulevasta tapahtumasta. Mikkelin naapurikuntaa johtava Simoska toimii suunnistustapahtuman viestintätiimin vetäjänä.
– Talkoolaisena voin osallistua erilaisiin tehtäviin ja olla mahdollisuuksien mukaan mukana. Aina oppii uutta, sillä talkoilla voi myös sellaisissa tehtävissä, joita normaalisti ei tulisi muutoin tehtyä.
Hyvässä porukassa on mukava tehdä isojakin tapahtumia. Talkootöissä saa myös uusia ystäviä ehkä sellaisilta aloilta, joiden kanssa muutoin ei olisi luontevaa yhteyttä.
Entä mikä on Mervi Simoskan oma suhde suunnistukseen?
– Karttaa ja kompassia osaan käyttää, suunnistuksessa tärkeintä on luonnossa liikkuminen ja hyvä seura. Kuntorasteilla käymme kaveriporukalla säännöllisen epäsäännöllisesti, välillä olemme paremmin kartalla.
Simoska tietää, mikä on parasta suunnistamisessa, sillä muutama Jukola on takana suunnistajana ja talkoolaisena.
– Suunnistus lajina vaatii keskittymistä, joten se on oiva tapa unohtaa arjen murheet.
Kuvateksti: Juvan kunnanjohtaja Mervi Simoska vastaa talkoolaisena Jukolan viestin viestinnästä. Työ on jo alkanut.
Kuvat: Timo Seppäläinen