Terveysasema on yksi Isosta Omenasta löytyvistä Espoon kaupungin palveluista. (Kuva: Seppo Haavisto)

Suuret kauppakeskukset ovat tänä päivänä paljon muutakin kuin kuluttajan ostosparatiisi. Yhä useammin päivittäistavarakauppojen rinnalta löytyy kunnallisia palveluja. Citycon on Suomessa markkinajohtaja päivittäistavarakauppavetoisten, kaupungeissa sijaitsevien kauppakeskusten johtava omistajana ja kehittäjänä.

Vuoden ensimmäisen puoliskon aikana yhtiö kertoo allekirjoittaneensa useita pitkäaikaisia vuokrasopimuksia kuntien ja terveydenhuollon toimijoiden kanssa.

-Suomalaista hankkeista suurin on Lippulaiva-hanke. Se on melkein 3000 neliön hanke Espoossa. Lisäksi alkuvuoden aikana on sovittu muutamista pienemmistä kohteista ja useita neuvotteluja on meneillään, Cityconin vuokrausjohtaja Jussi Vyyryläinen kertoo.

Espoonlahden uusi aluekirjasto tulee sijoittumaan rakennettavan Kauppakeskus Lippulaivan yhteyteen. Kirjasto asettuu liikekeskuksen kaupallisten palveluiden päälle, kolmanteen kerrokseen. Espoon kaupungin Tilapalvelut-liikelaitos vuokraa tilat kirjaston ja asiointipisteen käyttöön.

Pohjoismaat edellä Eurooppaa

Kirjaston sijoittaminen Lippulaivaan mahdollistaa myöhemmin myös muiden toimintojen tuomisen samaan kokonaisuuteen. Hyviä kokemuksia kauppakeskuksiin tuotavista palveluista on jo kertynyt vuosien ajan. Cityconilla on kunnallisia vuokralaisia noin 20 000 neliön verran, joka on 5 prosenttia yhtiön hallinnoimien kauppakeskusten pinta-alasta. 

-Meillä on jo pitkään ollut yhteistyötä kaupunkien ja muiden julkisia palveluja tuottavien toimijoiden kanssa. Ison Omenan palvelutori on yksi kohteista. Lahden Trion palvelutorin laajentamisesta neuvotellaan parhaillaan.

-Pohjoismaissa ollaan tässä toimintamallissa muuta Eurooppaa edellä. Meillä on hyviä esimerkkejä onnistumisista Suomen lisäksi Ruotsista ja Norjasta. Täällä on oltu poikkeuksellisen avoimia uusien avausten suhteen ja olemme tämän yhteistyömallin kehittämisessä eturintamassa, Vyyryläinen kertoo.

Säästöjä etsittävä

Kovissa kustannuspaineissa elävät kunnat ja kaupungit elävät tänä päivänä kovaa aikaa. Tulevaisuudessa mahdollisesti turhiksi tuleviin omiin seiniin ei haluta enää menneiden vuosikymmenten malliin sijoittaa, vaan ratkaisuja entistä useammin yhteistyöstä yksityisten toimijoiden kanssa.

-Uskon hyvin vahvasti kaikkien hyötyvän näistä ratkaisuista. Kun julkisia palveluja sijoitetaan kauppakeskusten tiloihin, niin kuntien ei tarvitse investoida erillisiin rakennuksiin ja sinne tarvittavaan infraan.

-Esimerkiksi Lappeenrannassa toimii kaupunginteatteri kauppakeskuksen tiloissa. Siellä ei ole tarvinnut rakentaa erikseen parkkipaikkoja teatterin asiakkaille, kun he käyttävät pysäköintialueilta iltaisin, jolloin ostoskeskuksissa on hiljaisempaan, Vyyryläinen kuvailee.

-Asiakastyytyväisyyttä mitattaessa kaupunkilaiset ovat olleet tyytyväisiä siihen, että julkisia palveluja on tuotu sinne, missä he muutenkin liikkuvat. Me saamme puolestaan kunnista ja kaupungeista luotettavia ja pitkäaikaisia kumppaneita, Jussi Vyyryläinen tiivistää yhteistyön etuja.

1,5 miljoonaa kävijää Isossa Omenassa

Espoon kaupunki avasi vuonna 2016 palvelutorin Ison Omenan kauppakeskukseen. Asiakasmäärien perusteella ratkaisu oli todella onnistunut.

-Viime vuonna meillä ylittyi 1,5 miljoonan käynnin raja. Olemme Espoon kaupungin vilkkain asiointipaikka, kertoo palvelutorikoordinaattori Suvi Jäntti.

Palvelutorilla on tällä hetkellä 11 erilaista palvelupistettä. Kaupungin omia toimintoja ovat terveysasema, neuvola, kirjasto, mielenterveys- ja päihdepalvelut, asiointipiste, työllisyyden palvelutori ja nuorisopalveluista Ohjaamotalon starttipiste. Lisäksi torilta löytyvä Kelan palvelut, HUS:n laboratorio ja röntgen sekä uusimpana tulokkaana Espoon Asunnot Oy.

-Aina välillä meiltä on toivottu tänne TE-toimiston ja verotoimiston palveluja, mutta meillä alkaa tulla seinät vastaat. Näissä tiloissa on käytetty neliöt todella tarkkaan. Jotain palveluja voidaan toki tarvittaessa tuoda tänne pop up-tyylisesti. Jokaisella pisteellä on omat aukioloaikansa, joihin tosin tämä korona-aika on vaikuttanut. Esimerkiksi terveysasema meillä on avoinna 7-20 ja neuvola palvelee myös lauantaisin, Jäntti toteaa.

Palvelutorilla tehdään asiakkaille tyytyväisyyskyselyjä kaksi kertaa vuodessa. Tulokset ovat olleet kannustavia.

-Suurin osa asiakkaista on tyytyväisiä palveluihin. Kiitosta kyselyissä on saanut etenkin se, että palvelutori on helposti saavutettavissa niin julkisin kuin yksityisin liikennevälinein. Se on koettu elämää helpottavaksi tekijäksi, kun samalla kertaa pystyy asioimaan kaupungin palveluissa ja käymään ostoksilla, Suvi Jäntti Espoon kaupungilta kertoo.

Avatar
Pekka Moliis
pekka.moliis@kuntalehti.fi
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*