Apulaisoikeusasiamies Maija Sakslin muistutti Keuruun kaupunkia, ettei ole ihan sama, mihin numeroon asiakas joutuu soittamaan. (Kuva: Pixabay)

Eduskunnan apulaisoikeusasiamies Maija Sakslin on antanut Keuruun kaupungille huomautuksen maksullisen yritysnumeron käytöstä kaupungin asiakaspalvelussa. Asiasta kannelleen kantelijan mukaan kaupungin verkkosivuilla puhelu kaupungin puhelinvaihteeseen maksoi kantelua tehtäessä soittajalle 8,33 senttiä/puhelu + 16,69 senttiä minuutilta.

Keuruun kaupunki vaihtoi puhelinoperaattoria apulaisoikeusasiamiehen suorittaman selvitysprosessin aikana, joten asia on siltä osin korjaantunut. Harvinaisen suorasanaiset moitteet ja huomautus kaupungille kuitenkin lähti.

-Pidän kuitenkin erittäin moitittavana sitä, että Keuruun kaupungin puhelinneuvonta oli vielä vuonna 2021 eli 17 vuotta hallintolain voimaan tulon jälkeen lainvastaisesti maksullinen. Tämän vuoksi totean, että Keuruun kaupunki on lainvastaisesti laiminlyönyt toteuttaa perustuslain 21 §:n hyvän hallinnon takeisiin nojautuvan puhelinneuvonnan maksuttomuuden, apulaisoikeusasiamiehen ratkaisussa todetaan.

Ratkaisu konaisuudessaan

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*