– EPSIn tiedotteista ei käy ilmi, mitä tarkkaan ottaen on kysytty  ja miten. Kysymysten muotoilut ja vastausjakaumat pitäisi julkistaa, jotta voitaisiin puhua vakavasti otettavasta tutkimuksesta, Pekola-Sjöblom sanoo.
 
EPSI julkaisi tuoreimman kyselynsä tulokset maanantaina.
Asiakastyytyväisyyskyselyssä tärkeimmät kuntapalvelut saivat kansalaisilta yksittäin kysyttynä hyvät arvosanat, mutta "kuntapalvelut" kokonaisuutena sai heikoimman arvosanan kaikista kysytyistä palveluista.
 
– En tiedä, mitä mieltä on tälläisessä kyselyssä, jossa samassa yhteydessä arvioidaan laajakaistan toimivuutta, maksu-TV:tä ja kuntapalveluita,  Pekola-Sjöblom sanoo.
 
Pekola-Sjöblom huomauttaa, että "kuntapalvelut" kokonaisuutena on vaikea käsite.
 
– Kuntapalveluista ei voi kysyä yleiskysymyksellä. Kunnilla on paljon erilaisia tehtäviä, joten yleiskysymyksellä ei saada mitään tietoa siitä, annetaanko arvosana esimerkiksi kirjastopalveluille, katujen ylläpidolle, terveyspalveluille vai päivähoidolle.
 
– Myös käsitteet asukastyytyväisyys ja asiakastyytyväisyys jäävät hämäriksi – onko kysytty kuntapalveluja käyttäneiden ihmisten kokemuksia vai ylipäänsä kuntalaisten arvioita kuntapalveluista.
 
Pekola-Sjöblom toivoo, että EPSIn mittausten tuloksia ei tulkittaisi julkisuudessa liian kritiikittömästi. Hänen mielestään esimerkiksi viikko sitten julkistetun EPSIn kuntaratingin perusteella vedettiin turhan pitkälle meneviä johtopäätöksiä eri kuntien palvelujen toimivuudesta.

 

EPSIn asiakastyytyväisyyskysely

 

EPSIn Kuntarating

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



 

 

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*