Oikeusministeriön työryhmän tehtävänä on ollut selvittää, miten kuluttajaoikeuden periaatteiden toteutuminen voidaan turvata julkisissa hyvinvointipalveluissa. Työryhmän raportti luovutettiin tänään tiistaina oikeusministeriölle. Kuntaliitto jätti kuitenkin raportista eriävän mielipiteen.

Raportissa on vertailtu julkisen hyvinvointipalvelun asiakkaan asemaa sellaisen asiakkaan asemaan, joka hankkii saman palvelun yksityiseltä. Työryhmä on hahmotellut, millaista uutta sääntelyä erojen vähentämiseksi tarvittaisiin. Raportti sisältää esimerkinomaisen luonnoksen laiksi asiakkaansuojasta julkisissa ja eräissä muissa sosiaali-, terveys-, kuntoutus- ja koulutuspalveluissa.

Kuntaliiton mukaan asiakkaansuojaa tulee kuitenkin kehittää kutakin julkista palvelua koskevassa erityislaissa, jos tarvetta on. Erillistä asiakkaansuojaa koskevaa lakia ei Kuntaliiton mielestä julkisiin palveluihin tule säätää.

– Vain voimassa oleviin erityislakeihin pohjautuvalla hajautetulla sääntelyllä voidaan turvata järjestelmän selkeys asiakkaan kannalta. Erityislaissa määritelty sääntely kohdistuu oikein ja tarkasti jokaiseen erilliseen palveluun, Kuntaliiton vastine kuuluu.

Mainos



Erityislaeissa säädetään nykyään muun muassa oikeudesta saada palveluita, palveluiden sisällöstä ja laadusta, palveluista perittävistä maksuista sekä palveluiden kehittämisestä ja valvonnasta vastaavista viranomaisista.

(KL)

 
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

*