.ExternalClass p.MsoNormal, .ExternalClass li.MsoNormal, .ExternalClass div.MsoNormal
{margin:0cm;margin-bottom:.0001pt;font-size:12.0pt;font-family:’Times New Roman’;}
@page Section1
{size:595.0pt 842.0pt;margin:70.85pt 2.0cm 70.85pt 2.0cm;}
.ExternalClass div.Section1
{page:Section1;}

Kehityspäällikkö Tanja Rantanen Kuntaliitosta toteaa, että
Verohallinto ja Kela tarkastelevat asiaa vain omasta näkökulmastaan, kun ne
kritisoivat Asiakaspalvelu 2014 -hankkeen toteutustapaa.

 

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Kela ja Verohallinto tiedottivat tänään olevansa huolissaan
hankkeen riittämättömistä valmistelusta ja kustannuksista.

 

– Epäuskottavien säästötavoitteiden ja hankkeesta
aiheutuvien kustannusten kattamiseksi joudutaan sulkemaan omia toimistoja ja
palvelupisteitä, Verohallinnon tiedotteessa todetaan.

 

Rantanen painottaa, että Kuntaliitossa asiaa katsotaan
julkisen hallinnon kokonaisuuden näkökulmasta ja asiakkaan näkökulmasta.

 

Palvelujen sähköistymisen myötä käyntiasiointi vähenee Osa
asiakkaista siirtyy sähköisten palvelujen käyttäjiksi, mutta koko
palvelurepertuaaria ei voi sähköistää.

 

– On vain ja ainoastaan järkevää, että lyödään hynttyyt
yhteen ja vastataan yhdessä kysyntään, Rantanen tiivistää.

 

– Nyt on kaikilla omat palveluverkot ja -pisteet. Kun on
yhteinen palveluverkko, pärjätään tietenkin pienemmillä investoinneilla ja pienemmällä
henkilöstöllä.

 

Rantasen mukaan Asiakaspalvelu 2014 -hankkeessa eliminoidaan
yhdessä sitä mahdollisuutta, että palvelu siirtyisi satojen kilometrien päähän.

 

– Katsoisin pidemmälle tulevaisuuteen. Tämä on ainoa malli,
jolla kustannustehokkaasti turvaamme palveluverkkoja, jos haluamme ne pitää,
Rantanen kommentoi väitteitä epäuskottavista säästötavoitteista ja koituvista
korkeista kustannuksista.

 

Hän muistuttaa, että tavallaan jokainen toimija vaikuttaa
päätöksillään siihen, miten kustannukset näkyvät omassa organisaatiossa.

 

– Tämä toimintamalli vaatii paljon jokaiselta toimijalta
oman toiminnan uudelleen organisoinnissa ja kehittämisessä. Jos siihen lähtee
täysillä mukaan, niin uuteen malliin pystyy vastaamaan paremmin ja mallista
tulee edullisempi.

 

Kunnat antoivat lausuntoja hankkeen valmisteluraportista
viime syksynä. Joulukuussa kuntaministeri Henna Virkkunen, kok., asetti
työryhmän valmistelemaan hanketta edelleen.

 

Palvelu on tarkoitus ottaa siirtymäajalla käyttöön koko
Suomessa vuoden 2015 alusta.

 

Tanja Rantasen kolumni ”Miksi palveluja kannattaa järjestääyhdessä? Kuntaliiton verkkosivuilla

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*