Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) on ottanut blogissaan kantaa keskusteluun, joka alkoi, kun Liikenteen turvallisuusviraston Trafin puhelinvaihde- ja neuvontapalvelut siirrettiin Sodankylästä Espanjaan.

Trafin puhelinvaihde- ja neuvontapalveluiden kilpailuttaminen tapahtui yli vuosi sitten ja asiaan liittyvät hankintapäätökset on tehty viime vuonna.

– On selvää, että kilpailutuksen lopputulos tuntuu epäreilulta. Pohjoisen ministerinä ymmärrän hyvin, miten paljon työpaikkojen menettäminen sodankyläläisiä kirpaisee. Jaan myös näkemyksen siitä, että kilpailutilanteessa hinta ei saa olla ainoa asia, joka ratkaisee. Näin ei ollut Trafinkaan kilpailutuksessa, jossa hinnan painoarvo oli 60 prosenttia ja palvelun laadun 40 prosenttia, kirjoittaa Kyllönen blogissaan.

– Trafin tapauksessa kohtasimme yllättävän ongelman: suomalaisen yrityksen, joka hyödyntää espanjalaisen palkkatason. Usein suomen kieli on suojannut suomalaisia tarjouskilpailuissa, mutta nyt kyseessä onkin suomalainen yritys, suomalainen johto ja suomalaiset työntekijät. Silloin ei ole muuta ratkaisuvaihtoehtoa kuin toimia lain mukaan, sanoo Kyllönen.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Kyllönen korostaa, että kilpailutus eteni pelisääntöjen mukaisesti.

– Asia kuuluu Trafin toimivaltaan ja kilpailutus on hoidettu hankintalain mukaisesti. Olisiko ministerin pitänyt kävellä tässä lainsäädännön yli, kysyy Kyllönen.

– On hyvä keskustella kilpailuttamisesta ja hankintalain pelisäännöistä koko valtionhallinnossa. Tilanne ei varmasti ole ainutkertainen tai ainoa lajiaan, mikäli omassa maassa operoivatkin yritykset toimivat tällaisella tavalla, sanoo Kyllönen.

Liikenneministeri Merja Kyllösen blogi

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*