Kun resurssit ovat rajalliset, on oltava paikallisesti mahdollisuus valita tarkoituksenmukaisin palvelujen järjestämistapa, Ylivieskan kaupunginjohtaja Maria Sorvisto toteaa. Kuva: Ylivieskan kaupunki

Seutukaupunkien kaupunginjohtajat pelkäävät, että kuntapalvelujen järjestäminen vaikeutuu, jos hallitus vie läpi hankintalain uudistuksen suunnittelemallaan tavalla.

Seutukaupungit järjestävät palvelut lähes miljoonalle suomalaiselle, Kuntaliitto tiedottaa.

Usein seutukaupungit järjestävät palvelut kaupunkien rajojen yli yhteistyössä koko kaupunkiseudulle.

Hankintalain uudistamiseen tähtäävän työryhmämietinnön lausuntokierros on juuri päättynyt.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Mukana mietinnössä on ehdotus, joka säätäisi kuntien yhdessä omistamien yhtiöiden käyttöä tarkasti niin, että yksikään kunta ei saisi enää omistaa sidosyksikköasemassa olevasta yhtiöistä alle 10 prosentin osuutta.

Kaupunginjohtajat näkevät, että vähimmäisomistusvaatimusta koskeva esitys rajoittaisi turhaan kuntien itsehallinnon takaamaa mahdollisuutta päättää palvelujensa järjestämistavoista.

– Kuntaomisteinen osakeyhtiö on joustava ja tarkoituksenmukainen malli monenlaisten kuntapalvelujen järjestämiseksi, Sastamalan kaupunginjohtaja Jarkko Malmberg sanoo.

– Osakeyhtiömalli on joustava tapa järjestää palveluja erityisesti yhteistyössä ja tehdä hankintoja markkinoilta, seutukaupunkien verkoston puheenjohtaja, Malmberg lisää.

Seutukaupunkeja ovat kaupungit, jotka ovat seutunsa ja talousalueensa keskuksia tai keskuspareja, mutta eivät ole maakuntien keskuksia.

Kuntien erilaisuus huomioitava

Kuntien resurssit palvelujen tuottamiseen ovat erilaiset ja eri puolilla maata markkinatilanne sekä osaaminen vaihtelevat suuresti.

– Monet kuntien yhtiöissä järjestetyistä palveluista ovat lakisääteisiä. Kun resurssit ovat rajalliset, on oltava paikallisesti mahdollisuus valita tarkoituksenmukaisin palvelujen järjestämistapa. Hankintalain muutosehdotus rajaa kuntien itsehallintoa turhaan, Ylivieskan kaupunginjohtaja Maria Sorvisto toteaa.

Myös muutokselle kaavaillut siirtymäajat ovat täysin riittämättömiä.

– Esityksessä on kyse rakenteista, joiden uudelleenjärjestelyyn tarvitaan paitsi lainsäädännön myös kuntien hallinnon ja ihmisten oikeusturvan vuoksi aikaa. Lisäksi olisi huomioitava erilaiset viranomaispalvelut ja niiden kuormittuminen muutoksen vuoksi, Sorvisto jatkaa tiedotteen mukaan.

Seutukaupunkien kaupunginjohtajat ihmettelevät, että muita vaihtoehtoja ei ole selvitetty, vaan 10 prosentin mekaanista omistusosuusvaatimusta viedään eteenpäin härkäpäisesti.

– Toivomme, että lakiuudistuksen vaikutuksista tehdään arviot, ja samalla punnitaan mahdollisuus erilaisiin malleihin ja vaihtoehtoihin. Tavoite kilpailun lisäämisestä on kuitenkin lähtökohtaisesti kannatettava, Malmberg jatkaa.

Kannanotossa ovat olleet mukana Sastamalan, Ylivieskan, Loviisan, Mänttä-Vilppulan, Alavuden, Varkauden, Oulaisten, Huittisten, Kuusamon, Raahen, Kannuksen, Nurmeksen, Heinolan, Suonenjoen, Kalajoen, Kurikan, Jämsän, Kemin, Kemijärven, Someron, Äänekosken, Valkeakosken, Uudenkaupungin, Parkanon ja Viitasaaren kaupunginjohtajat.

Lue myös:

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*