Kurjista teistä kelvottomin kaipaa apuasi voittaakseen koko Suomen huomion – Katso mitä tapahtui viime vuoden surkeimmalle Vihdissä
Viime vuoden kilpailun voittaneesta Suomen surkeimmasta tiestä, Laurintiestä, kuvan otti Sanna Rantanen. Voittajatiestä otettu voittajakuva oli myös nimetty: ”Vauvakin saa maidon vaahdotettuna”.
Kilpailu surkeimmasta kylätiestä parantaa tietilannetta Suomessa, ja kenties tarjoaa huumorinkin keinoin helpotusta matkarasitukseen, jota on voinut kertyä heikkokuntoisilla teillä.
Näin asiaa ajattelee Suomen tieyhdistys ry:n toimitusjohtaja Simo Takalammi, joka kertoo Suomen surkeimman kylätien etsinnän olevan taas ajankohtaista.
– Kaksi on jo valittu, kolmas on haussa, Takalammi vastaa.
Kilpailussa on siis kyse valtion maanteistä, joten kunnat voivat olla kilpailun suhteen levollisin mielin.
Kilpailun järjestäjät tieyhdistys ja Suomen kylät ry löysivät vuoden 2022 surkeimman tien Siikajoelta (Siikajoentie, maantie 807).
Ja viime vuonna voittajan huomio suuntautui Vihtiin Laurintielle (maantie 11319).
Viime vuoden voittajaa ei juuri tänä päivänä enää voittajaksi voisi tunnistaa, Takalammi tietää.
Vuoden 2024 aikana Laurintie on laitettu kuntoon. Tien pohjaa on parannettu ja se on uudelleen päällystetty asfaltilla.
Suomen kylät ry:n sivujen kautta löytyy ohjeet, miten kilpailuun voi osallistua.
Tämänkin kuvan ottanut Sanna Rantanen kuvailee Laurintien kehittyneen Suomen parhaimmaksi tieksi. Tältä viime vuoden voittajatie näyttää nyt.
Viesti eduskuntaan
Kilpailun suosio kasvoi sen toisen vuoden perusteella ja nousujohteisen kehityksen toivotaan jatkuvan, Takalammi vahvistaa Kuntalehdelle.
– Sellainen havainto toiselta kerralta on, että huumorikuvia alkoi tulla enemmän.
Huonokuntoiset tiet tuottavat pääasiassa vain harmia, joten jos välillä asiaa voi lähestyä huumorilla, niin se on varmasti hyväksi ihmiselle, Takalammi arvioi.
Huonokuntoisista teistä ei ole tarkoitus syytellä virkamiehiä, hän lisää.
– Toivotaan, että eduskuntaan menisi viesti tiemäärärahoista.
Tien kunto on ennen kaikkea turvallisuuskysymys, mutta on teistä huolehtimisille monia muitakin syitä, Takalammi näkee.
– Esimerkiksi yritykset tarvitsevat toimivia tieyhteyksiä.
Tämän kesän päällystysbuumi on helpottanut tieverkon tilannetta monin paikoin, mutta Suomen tieyhdistys ry ja Suomen kylät ry ovat huolissaan maaseudun kyläteistä.
– Tavoitteena on, että teiden kunto ei ainakaan huononisi.
– Hallitus on osoittanut budjetissa noin 210 miljoonaa tieverkon korjausvelan alentamiseen ja se tulee todella tarpeeseen. On erinomaista, että kahtena peräkkäisenä vuonna teiden kuntoon laittamiseen satsataan. Toivottavasti hyvät kokemukset ohjaavat kehitystä pysyvään perusväylänpidon tason nostoon.
Laurintie mahdollistaa syysiltoina tasaisen menon Vihdissä. Kuva: Sanna Rantanen
Lue myös: