Koulukiusaamisen katkaisuun tarvitaan usein monen ammattilaisen apua.

Lohja on ottanut jämäkän linjan koulukiusaamiseen. Kaupunki on ottanut käyttöön Aseman Lasten kehittämän K-0 -hankkeen, jolla puutaan erityisesti vakavaan koulukiusaamiseen. Kaupunki on lisäksi laatinut mallin, joka auttaa selvittämään konflikti- ja kiusaamistilanteita välittömästi.

Koordinaattori Ira-Maria Gordin kertoo, että kolmatta vuotta Lohjalla toiminut K-0-hanke on jo vaikuttanut koulujen toimintakulttuuriin. Hanke alkoi yhdeltä koulualueelta mutta on nyt leviämässä koko Lohjan alueelle.

– Kaikki osapuolet tietävät nyt, miten toimia, jos kiusaamista havaitaan, Gordin kertoo.

Yhteistoiminta koulun ja kodin välillä on vahvistunut ja avoin vuoropuhelu yleistynyt.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



– Tärkeintä on, että lasten ympärillä olevat aikuiset saadaan koottua tehokkaasti yhteen asiaa selvittämään. Tämä puolestaan auttaa takaamaan opettajille työrauhan.

Kiusaamistilanteet ovat usein monimutkaisia, ja K-0-toiminnassa niitä selvitetään monen eri ammattilaisen voimin. Kouluun tulee esimerkiksi nuorisotyön, perhetyön ja sovittelun osaamista.

Ulkopuolelta tulevalla ammattilaisella, koordinaattorilla, uusine näkökulmineen on keskeinen rooli konfliktin ratkeamisessa.

Gordin kertoo, että kiusaaminen on yleensä kuin jäävuoren huippu. Paikalle tarvitaan apujoukot selvittämään, mitä huipun alla on piilossa. Kun tämä on selvillä, tiedetään myös, ketä kaikkia tarvitaan tapausta selvittämään.

– Kaikki haluavat lapsen parasta ja sitä, että lapsi voi käydä turvallisesti koulua eikä kenenkään tarvitse jäädä yksin.

Gordin siteeraa toiminnan slogania, jossa muistutetaan jokaisen aikuisen olevan resurssi kiusaamiseen puuttuvassa työssä.

Seuraavaksi varhaiskasvatukseen ja lukioihin

Gordin aloitti ME-säätiön rahoituksella Lohjalla aluksi syrjäytymiseltä suojaavassa kokeilussa, ja kun se päättyi, kaupunki jatkoi hänen työtään hankerahoituksella K-0-toiminnassa. Sittemmin hän on saanut myös työparin, ja K-0 on leviämässä peruskouluilta varhaiskasvatukseen ja toiselle asteelle lukioihin.

Hän saa tiedon kiusaamisesta yleensä koulukuraattorilta, huoltajalta, opettajalta tai jos kyseessä on rikosilmoitus, poliisilta.

Toisinaan tilanne ratkeaa Gordinin konsultaatiolla, mutta melko usein tapausta selvittämään tarvitaan moniammatillista tiimiä.

Lähes kaikissa selvitetyistä tapauksissa kiusatut ja kiusaajat ovat voineet jatkaa koulunkäyntiä tutussa paikassa – siirrot toisiin kouluihin ovat nykyään hyvin harvinaisia.

– Seuraamme tilanteita selvittämisen jälkeenkin. Eri osapuolet ovat kuitenkin selvittelyn aikana oppineet ymmärtämään erilaisuutta ja toisiaan eikä uusia puuttumisia juuri tarvita.

Helsinki, Järvenpää ja Rovaniemi myös mukana

Hankepäällikkö Heikki Turkka Aseman lapsista kertoo, että Lohjan lisäksi K-0-toiminta on otettu käyttöön Helsingissä, Järvenpäässä ja Rovaniemellä.

Turkka huomauttaa, että toiminnassa ulkopuolisella toimijalla – K-0-koordinoijalla – on keskeinen rooli.

– Kunnilla ovat rahat vähissä, mutta on myös arvokysymys, mihin rahat käytetään.

Koordinoija palkan maksaa kunta. Esimerkiksi Rovaniemellä koordinaattorin rahoitus tulee eri puolilta kaupunkiorganisaatiota.

Koordinaattorin lisäksi apua vaikeisiin tilanteisiin saa Aseman lapset -järjestöltä.

– Kunnat saavat meiltä koulutusta, ja tuemme työntekijöitä prosessijohtajiksi, jotta he osaavat lähestyä konfliktia. Koulutuksessa on mukana myös perhe- ja kriisityötä.

Toimintaan osallistuvia kuntia varten järjestetään kerran viikossa Teams-palaveri, jossa voi kysyä neuvoa omiin hankaliin kiusaamistilanteisiin.  

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*