Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin värit vaihtuvat parin viikon kuluttua Meri-Lapin alueella uuteen kuosiin.

Mehiläinen on varma kesän merkki. Sitä se on tänä vuonna erityisesti Meri-Lapin alueella, jossa Mehiläisen ja Kemin, Tornion, Keminmaan sekä Simon perustama yhteisyritys Mehiläinen Länsi-Pohja Oy aloittaa kesäkuun alussa toimintansa. Yhteisyritys tuottaa jatkossa keskeiset Länsi-Pohjan keskussairaalan palvelut sekä perusterveydenhuollon palvelut alueen asukkaille.

-Toiminnan haltuunotto on sujunut suunnitelmien mukaan. Haltuunoton mittasuhteet ovat suuret ja toiminnan siirrossa on paljon tekemistä, myöntää yhtiön toimitusjohtaja, Mehiläisen liiketoimintajohtaja Lasse Männistö.

Viime vuoden lopulla tehty peräti 15 vuoden mittainen ja yli miljardin euron arvoinen Suomen suurin soteulkoistus poiki hankinnassa mukana olleen Pihlajalinnan toimesta valituksen markkinaoikeuteen. Toiminta kuitenkin pyörähtää käyntiin valituksesta huolimatta.

-Tilaajatahon kanssa on solmittu väliaikainen sopimus, jolla lähdetään liikkeelle. Hankintayksikön päätöksestä jätetty valitus luo kuitenkin jonkin verran epävarmuutta etenkin henkilökunnan ja asiakkaiden keskuudessa, Männistö arvioi.

Toimilupa vielä vaiheessa

Kaksi viikkoa ennen aloitusta kaikki luvat eivät vielä ole kunnossa, mutta yhteisyrityksen toimitusjohtaja uskoo paperiasioiden hoituvan ajoissa kuntoon.

-Toinen meistä riippumaton tekijä on toimiluvan käsittelyprosessi aluehallintovirastossa. Olemme kuitenkin luottavaisia sen suhteen, että lupa saadaan ajoissa, Lasse Männistö arvioi.

Uuteen yhteisyritykseen siirtyy työntekijöitä kuntien ja sairaanhoitopiirin palkkalistoilta noin 700. Henkilöstön siirtyminen yhteisyrityksen palvelukseen tapahtuu liikkeenluovutuksena, joten heidän työehdot pysyvät alkuvaiheessa ennallaan.

Myöskään asiakkaat eivät suuria muutoksia heti alkuvaiheessa toiminnassa koe.

-Alkuvaiheessa asiakas huomaa muutoksen lähinnä viestinnän osalta. Kun toiminta saadaan kunnolla käyntiin, niin lähdemme integroimaan palveluja, sekä kehittämään asiakeskeisempiä ja parempia palveluja. Olemme tunnistaneet asiakaslähtöisiä palvelulinjoja ja panostamme niiden kehittämiseen, Lasse Männistö lupaa.

Pekka Moliis
pekka.moliis@kuntalehti.fi
0
JAKOA
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*