Kuva: Ville Miettinen
Oppivelvollisuuden laajentuessa joudutaan järjestämään myös koulukuljetuksia.

– Pieni lisäkeskustelun paikka ei olisi pahitteeksi.

Näin kommentoi Jyväskylän kaupungin joukkoliikenneinsinööri Ari Tuovinen tilannetta, joka on muodostumassa koulukuljetuksiin oppivelvollisuuden laajentuessa.

– Meidän näkökulmastamme tilanne vaikuttaa sekavalta emmekä oikein tiedä, mitä kaiken kaikkiaan tapahtuu. Hieman hirvittää myös, kuinka saamme kuljetukset hoidettua hallinnollisesti siten, että alan toimijat pysyvät tehtäviensä tasalla.

Kuntaliiton liikenneasiantuntija Johanna Vilkuna ei ihmettele Tuovisen kysymyksiä, sillä hänen mukaansa koulumatkatuki on valmisteltu oppivelvollisuutta laajennettaessa tosi kiireessä.

Koulumatkatukien määräytyminen ei ole tähänkään mennessä ollut kaikkein yksinkertaisin juttu, ja nyt vaikeuskertoimia on tulossa lisää.

Kunnat, kaupungit ja oppilaitokset voivat hakea oppilaidensa koulumatkojen järjestämistä varten Kelan tukea, mikä perustuu opetus- ja kulttuuriministeriön asetuksen mukaiseen taulukkoon koulumatkakustannusten laskentaperusteista.

Koulumatkatuen tavoitteena on tukea opiskelijoiden pitkiä koulumatkoja sekä joukkoliikennettä.

– Taulukon käyttö jatkuu myös uudessa esityksessä, mutta siihen on tehty Waltti-lippujärjestelmän osalta poikkeus alle 10 kilometrin koulumatkoille, mikä heikentää Waltti-kaupunkiseutujen asemaa uudistuksessa.

Waltti-järjestelmään kuuluu iso joukko kaupunkeja ja kaupunkiseutuja. Niin sanottu Waltti-poikkeussäännös koskisi pitkän listan verran kaupunkiseutuja, jotka ovat Hämeenlinna, Joensuu, Jyväskylä, Kajaani, Kotka, Kouvola, Mikkeli, Kuopio, Lahti, Lappeenranta, Oulu, Rovaniemi, Salo ja Vaasa.

Näiden osalta korvaukset eivät noudatakaan alle 10 kilometrin matkoilla opetus- ja kulttuuriministeriön asetuksen mukaista taulukkoa, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että Waltti-kunnat ja -kaupungit joutuvat korvaamaan aiempaa isomman osan matkalippujen hinnasta omilla verotuloillaan.

– Valtion tulisi hallitusohjelman mukaisesti korvata kaikki oppivelvollisuuden laajentamisesta tulevat kulut kunnille, mutta Waltti-kaupunkiseutujen osalta tuo ei nyt päde, Vilkuna sanoo.

Kunnille on tulossa koulukuljetuksista puolentoista miljoonan euron lisälasku. Vilkunan mielestä summa pitäisi nyt lisätä oppivelvollisuuden pidentämisen hintalapun päälle.

– Joukkoliikennejärjestelmä tarvitsee kompensaation oppilaiden koulumatkojen turvaamiseksi.

Kunnille uudistus tietää myös lisää hallinnollista työtä. Vilkuna sanoo, että etenkin koulusihteereiden työmäärä kasvaa uudistuksen alkuvuosina ennen kuin Kela saa koulumatkatuen sähköisen hakujärjestelmän valmiiksi.

Koulusihteerit joutuvat selvittämään, millaiseen matkatukeen kukin oppilas on oikeutettu.

Vyöhykejärjestelmistä omat kysymyksensä

Myös Jyväskylän Tuovinen ennakoi ruuhkaa koulusihteereiden töihin.

– Toivon tilanteeseen selkeyttä. Valmistelussa tulisi kuulla joukkoliikenteen viranomaisalueita.

Jyväskylän tilanteeseen omat mutkansa tuo vyöhykejärjestelmä, joka poikkeaa Kelan kilometripohjaisesta hinnoittelusta. Nyt alueen joukkoliikenteessä on käytössä neljä vyöhykettä, mutta määrää ollaan vähentämässä kahteen.

– Mitenhän ne suhteutuvat Kelan koulumatkatuen maksuperusteisiin, Tuovinen pohtii.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä