Moni kaupunki on jättänyt viestipalvelu X:n taakseen – Kuntaliitto teki oman päätöksen
Kuntaliitto toimii sosiaalisessa mediassa esimerkiksi Facebookissa, Instagramissa, Tiktokissa, Youtubessa ja LinkedInissä. Kuva: Pixabay
Kuntien ja kaupunkien etujärjestössä Kuntaliitossa on huomioitu, miten viestipalvelu X:n käyttö on vähentynyt kunnissa. Viimeisimpänä Mikkeli tiedotti liittyvän X-tilinsä poistavien kaupunkien joukkoon.
Kuntaliitto ei jaa kunnille suosituksia, miltä osin sosiaalista mediaa kannattaa hyödyntää.
– Linjaamme vain omaa viestintää. Kunnat tekevät omat päätökset, Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen vastaa.
Kuntaliitto on X:ssä, koska vieläkään sen rinnalle ei ole noussut muuta varteenotettavaa kanavaa yhteiskunnallista ja julkista keskustelua varten, Karhunen lisää.
Yle myös X:n jäljillä
Kun merkittävä organisaatio päättää poistua X-palvelusta, se aiheuttaa asiaan liittyvää pohdintaa myös Kuntaliitossa.
Kuntaliitto pohti omaa yhteyttään X-palveluun laajemmin ennen vuodenvaihdetta.
– Käsittelimme asiaa Kuntaliiton johtoryhmässä ennen joulua.
– Päätimme toistaiseksi jäädä.
Päätös ei syntynyt hetkessä, eikä se ole kiveen hakattu. Kuntaliitossa ei vähätellä X:n ongelmia, vaan seurataan jatkuvasti some-kentän kehitystä ja pohditaan asiaa.
X:ssä pysymisen päätöksen taustalla on Kuntaliiton tehtävä nostaa aiheita yhteiskunnalliseen keskusteluun ja vaikuttaa sitäkin kautta.
Esimerkiksi Yleisradio ja myös monet kaupalliset mediatalot poimivat X:n kautta juttujen aiheita, Karhunen lisää.
– Se on sosiaalisen median kanava, jota päättäjät ja muut mediat seuraavat.
Pitkäkestoisia ongelmia
Maailman rikkain mies Elon Musk osti Twitterin keväällä 2022. Nykyisin yhdysvaltalainen yhteisöpalvelu tunnetaan nimellä X, jossa käyttäjät pystyvät lähettämään ja lukemaan toistensa päivityksiä netissä.
Myös ennen Muskin aikakautta palvelussa ilmeni ongelmia, Minna Karhunen huomauttaa.
– Vihapuhetta ja maalittamista oli jo ennen omistajanvaihdosta.
X-viestipalvelua ei voi kutsua riippumattomaksi sosiaaliseksi mediaksi.
– Omistajalla on selkeä agenda, jota hän toteuttaa X:n kautta.
Kuplassa voi olla rauhallista
Yksittäisiä Kuntaliiton asiantuntijoita on poistunut X:stä, mutta valtaosa – mukaan lukien Kuntaliiton toimitusjohtaja – on edelleen mukana.
Karhunen vastaa, että palvelun varjopuolet eivät ainakaan tähän mennessä ole kohdistuneet suoraan häneen.
– Olen saanut olla sillä tavoin kuplassa.
Omalla toiminnallaan voi yrittää vaikuttaa, millaista huomiota saa X:ssä.
Toimitusjohtaja kertoo, että Kuntaliiton asiantuntijoilla on käytettävissään tukea ja ohjeita siihen, miten voi suojautua esimerkiksi vihapuheelta sosiaalisessa mediassa.
Kanava mediapalvelulle
Kuntaliiton viestintäpäällikkö Hanna Kaukopuro-Klemetti kertoo, että viime vuoden lopulla liitolta valmistui kuntien verkkoviestintää ja sosiaalisen median käyttöä koskeva selvitys.
Selvityksen mukaan Facebook ja Instagram jyräävät kuntaviestinnässä.
Marraskuussa saatujen tietojen mukaan kunnat toimivat sosiaalisessa mediassa useimmin Facebookissa (100 prosenttia), Instagramissa (98 prosenttia), Youtubessa (88 prosenttia) ja LinkedInissä (68 prosenttia).
X-palvelun käyttö on vähentynyt merkittävästi. Kaksi vuotta sitten sitä käytti 52 prosenttia kunnista, mutta nyt enää 32 prosenttia.
X-palvelun käytön väheneminen näkyy myös kunnanjohtajien toiminnassa. Kaksi vuotta sitten 38 prosenttia kyselyyn vastanneista kunnanjohtajista käytti työroolissaan silloista Twitteriä, mutta nyt osuus on enää 20 prosenttia.
Hanna Kaukopuro-Klemetti sanoo kunnan koon vaikuttavan palvelun käytön suosioon.
– Twitterin ja sittemmin X:n käyttö on Suomen mittakaavassa painottunut kaupunkeihin.
X ei ole ollut niin vahvasti käytössä maakunnissa kuin Facebook.
– Olen itse ymmärtänyt, että kunnat eivät alun alkaenkaan ole X:ssä tehneet juurikaan kuntalaisviestintää, vaan enemmänkin mediapalvelua.
Liitto monessa mukana
X:n lisäksi monessa muussakin sosiaalisessa mediassa riittää seurattavaa, Kaukopuro-Klemetti lisää.
– Nykykehitys näyttää siltä, että some-kanavien turbulenssi pikemminkin lisääntyy yleisemminkin kuin vähenee.
Viime päivinä on uutisoitu, miten Meta on luopumassa faktantarkistuksesta Yhdysvalloissa. Meta Platforms Inc on yhdysvaltalainen jättiyhtiö. Yritys omistaa sosiaalisen median palvelut Facebookin, Instagramin ja Threadsin.
– Ehkä some-kanavien osalta pitääkin miettiä mikä on niin sanotusti vähiten paha, koska kaikissa on omat ongelmansa, mutta myös etunsa. Ainakaan tätä asiaa ei voi olla pohtimatta.
Kuntaliitto toimii sosiaalisessa mediassa esimerkiksi Facebookissa, Instagramissa, Tiktokissa, Youtubessa ja LinkedInissä. Uusiakin sosiaalisia medioita Kuntaliitossa on kokeiltu ja kokeillaan, kuten Blueskyta, Kuntaliiton viestintäpäällikkö vahvistaa.
Lue myös: