Hem och skola -järjestön toiminnanjohtaja Michaela Romantschuk huomauttaa, että nuoret eivät tee, kuten sanomme. Merkitystä on sillä, mitä me aikuiset teemme, hän jatkaa. Kuva: Hem och skola, Marie Lillhannus

– Olemme ehkä olleet liian tohkeissamme tekniikan tuomista mahdollisuuksista. Todellisuuteen on havahduttu vasta nyt, Michaela Romantschuk sanoo.

Hem och skola -järjestön pitkäaikaisena toiminnanjohtajana Romantschuk on seurannut läheltä toisaalta koulun ja oppilaiden, toisaalta koulun ja kotien suhtautumista opetuksessa lisääntyneeseen tietotekniikan käyttöön.

Kaikki eivät pärjää digilaitteiden kanssa ja nyt ilmiöstä alkaa olla myös kansainvälisiä tutkimuksia.

On näyttöä siitä, että jatkuva päätteen tuijottaminen ja sisältöjen skrollaaminen aiheuttaa fyysistä ja henkistä väsymystä ja sitä kautta vaikeuttaa uuden oppimista.

Keskittyminen häiriintyy, omakuva hämärtyy ja sosiaaliset taidot heikkenevät. Tämä koskee kaiken ikäisiä ihmisiä, mutta ennen kaikkea lapsia ja nuoria.

– Suomi ei ole maailman ainoa maa, jossa entistä nuoremmille hankitaan mobiililaite, vaikka ihan peruspuhelin riittäisi. Näyttäisi, että meillä tähän on menty melko kritiikittömästi ja tutkijoiden varoituksista huolimatta. Nyt tietoa ja tutkimuksia on enemmän.

– Nuoret eivät tee kuten sanomme. Merkitystä on sillä, mitä me aikuiset teemme.

Hem och skola on oppilaiden, vanhempien ja koulujen yhteisö.

Sen tarkoituksena on edistää kanssakäymistä ja lisätä keskinäistä ymmärrystä.

Järjestön toimintaa on muun muassa taustoittavan materiaalin luonti ja asiantuntijoiden tukeman keskusteluavun antaminen.

Ryhmäpaine on kova

– Ei ole tavatonta, että älypuhelin hankitaan, jotta lapsi ei tuntisi itseään kiusatuksi koulussa. Näinhän asia ei voi olla. Mutta täyskieltokaan ei ole fiksua, Micaela Romantschuk sanoo.

– Siksi toivomme, että perheet yhdessä päättäisivät olla hankkimatta laitteita nuorimmille. Mitä useampi uskaltaa sanoa ei, sen turvallisempaa lasten on esimerkiksi luokassa kuulua siihen ryhmään, jossa älylaitteita ei ole.

Puhelimen käyttöön voidaan puuttua

Keväällä julkaistun laajan suomalaistutkimuksen perusteella median käytöllä on negatiivisia yhteyksiä lukiolaistyttöjen kehotyytyväisyyteen, mielenterveyteen sekä hyvinvointiin.

Tutkijoiden mukaan sosiaalisen median päivittäisen käytön määrällä on yhteys alempaan peruskoulun päättötodistuksen keskiarvoon, korkeampaan sosiaalisen median riippuvuuteen, korkeampaan ahdistuksen tasoon ja huonompaan kehonkuvaan.

– Sosiaalisen median ja puhelinten käyttö ei yksin selitä kaikkea nuorten pahaa oloa, mutta se on asia, johon olisi kohtalaisen helppo puuttua, sanoo tutkimuksen vastuujohtaja, dosentti Silja Kosola Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueelta ja Helsingin yliopistosta Helsingin Sanomille.

Hem och skolanin “Uskalla odottaa” (ruotsiksi Våga vänta) -kampanja käynnistyy tänä kesänä koulujen alkaessa.

Lue myös:

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*