Lähiopetuksen puuttuminen aiheutti haasteita myös lukio-opiskelijoiden osaamisen tavanomaiselle kehittymiselle poikkeusolojen aikana. (Kuva: Ville Miettinen)

Opetushallitus on avannut valtionavustushaun, jonka tavoitteena on tasoittaa koronaviruksen aiheuttamien poikkeusolojen vaikutuksia lukiokoulutuksessa.

Avustuksella tuetaan lukiokoulutuksen järjestäjiä voivat hakea valtionavsustusta opetukseen, ohjaukseen ja tukitoimiin liittyvien lisäresurssitarpeiden rahoittamisessa. Haettavana on yhteensä 17 miljoonaa euroa.

Avustusta kohdennetaan opintojen kertaamiseen ja tukitoimenpiteisiin niille opiskelijoille, joilla arvioidaan olevan puutteita opetussuunnitelman perusteiden mukaisissa osaamistavoitteissa koronaviruksen aiheuttamien poikkeusolojen vuoksi. Avustusta voidaan myös kohdentaa lisäresurssina opiskelijoille annettavaan oppimisen tukeen ja opinto-ohjaukseen.

Lisäksi avustusta voidaan käyttää lisäämään ohjauksen ja tuen palveluja, joita koulutuksen järjestäjät yhteistyössä opiskeluhuollon ja opiskelijaterveydenhuollon kanssa tarjoavat erityisesti niille nuorille, joilla on ollut ongelmia jaksamisen ja mielenterveyden kanssa tai jotka ovat muuten muita heikoimmassa asemassa. Tavoitteena on parantaa lukio-opiskelijoiden edellytyksiä jatkaa opintojaan lukion opetussuunnitelman perusteiden mukaisessa opetuksessa lukuvuonna 2020─2021.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



– Hallituksen vahva tavoite on, että koronasta aiheutuneet aukot oppimisessa paikataan. On tärkeää, että jokainen lukiolainen saa tarvitsemansa tuen oppimisvajeiden kiinni kuromiseen, opetusministeri Li Andersson, vas., sanoo tiedotteessa.

Lukion opetus ja ohjaus järjestettiin 18.3.2020 alkaen pääsääntöisesti etäopetuksena ja -opiskeluna sekä itsenäistä opiskelua hyödyntäen.

Opetushallituksen mukaan lukiokoulutuksessa oli varsin hyvät mahdollisuudet järjestää opetus ja ohjaus vaihtoehtoisin tavoin johtuen opettajien ja opiskelijoiden hyvästä digiosaamisesta, kattavasta laitekannasta ja saatavilla olevasta digitaalisesta oppimateriaalista.

– Tästä huolimatta lähiopetuksen puuttuminen aiheutti haasteita opiskelijoiden osaamisen tavanomaiselle kehittymiselle poikkeusolojen aikana, ja kaikkien osaamistavoitteiden saavuttaminen etä- ja itseopiskeluna on voinut jäädä osalla opiskelijoista puutteelliseksi. Lähiopetuksen puuttuminen on siten lisännyt opiskelijoiden tarvetta kerrata kevään opintoja syksyllä, Opetushallitus taustoittaa avustushakua.

Muita heikommassa asemassa poikkeusoloissa ovat olleet erityisesti ne opiskelijat, joilla on oppimisvaikeuksia tai elämänhallinnan haasteita, kun opettajalta saatava oppimisen tuki on voinut olla vähäisempää tai muuten tavanomaisesta poikkeavaa. Nämä opiskelijat tarvitsevat todennäköisesti myös aiempaa enemmän tukea opintojensa suunnitteluun ja ohjaukseen. Lisäksi yhteistyössä opiskeluhuollon ja opiskelijaterveydenhuollon kanssa toteutettavan ohjauksen ja tuen tarvitsijoiden määrä on oletettavasti kasvanut.

Avustuksen hakuaika alkoi 16.6.2020 ja päättyy 24.8.2020. Avustuspäätökset tehdään syyskuussa.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*