Työn määrän kasvu sekä työn pirstaloituminen ja läikkyminen vapaa-ajalle aiheuttavat opettajille työkyvyn alenemista ja työstressiä, käy ilmi Opetusalan työolobarometrista. Kuva: Seppo Haavisto

Opetusalan henkilöstö kokee työolojensa heikentyneen entisestään, kertoo OAJ:n tekemä Opetusalan työolobarometri. 

Jopa 60 prosenttia vastaajista kokee, että töitä on liikaa erittäin tai melko usein. Tulos on seitsemän prosenttiyksikköä heikompi kuin edellisessä barometrissa vuonna 2017. 

–Työn määrä oli kasvanut erityisesti varhaiskasvatuksen ja lukio-opettajien joukossa, joissa molemmissa kokemukset työn määrän kasvusta olivat selkeästi korkeammat kuin keskiarvo, sanoo OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen tiedotteessa. 

Opettajat kärsivät myös työstressistä. Sen määrä oli vastaajien keskuudessa selvästi korkeampi kuin suomalaisessa työelämässä keskimäärin. Stressaantuneimpia olivat varhaiskasvatuksen, yliopiston ja lukion opettajat. Naiset kokivat stressiä enemmän kuin miehet. 

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



–Hyvällä esihenkilötyöllä on selvästi vaikutusta työstressin kokemiseen, sillä vastaajilla, jotka kokivat oman esihenkilönsä työn melko tai erittäin usein erinomaiseksi, oli merkitsevästi vähemmän stressiä kuin muilla vastaajilla, Luukkainen sanoo. 

Työhyvinvointi esillä sopimusneuvotteluissa

OAJ aikoo nostaa kevään sopimusneuvotteluissa pöydälle erityisesti työn määrän vähentämisen ja työhyvinvoinnin parantamisen. 

–Neuvotteluissa on löydettävä sopimusteitse elementtejä, jotta yksittäisen opettajan työkuormaa voidaan keventää. Tilanne on monen ammattilaisen kohdalla jo aivan kestämättömällä tasolla, Luukkainen sanoo. 

Hänen mukaansa erityisesti kuntien paikallisissa resursseissa on parantamisen varaa. 

–Resurssit suhteessa uusiin työtehtäviin sekä erilaiset hankkeet erityisesti peruskoulussa ja lukiossa kuormittavat opettajia, koska niitä suunniteltaessa ei koskaan huomioida resurssien rajallisuutta. Lisäksi hankkeisiin liittyy aina lisätyöajan tarvetta. 

Opettajien kokemuksia omista työoloistaan selvitettiin Opetusalan työolobarometrissa. Siihen vastasi marras-joulukuussa 2021 yhteensä 1 295 kasvatus-, opetus- ja tutkimusalan opettajaa, päiväkodinjohtajaa, rehtoria ja esihenkilöä varhaiskasvatuksesta yliopistoon.

Opetusalan työolobarometri 2021

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*