Opiskelu sujuu aivan toisella tavalla, kun opiskelijan ei tarvitse jännittää olemistaan muiden opiskelijoiden kanssa. (Kuva: Pixabay)

Oulun kaupungin alueella sijaitsevissa lukioissa on syvennytty uudenlaisiin hyvinvointitaitoihin, joiden avulla on tarkoitus esimerkiksi ehkäistä opiskelijoiden uupumusta.

Uudet hyvinvointi- ja opiskelutaitoja edistävät harjoitteet ovat saaneet positiivisen vastaanoton. Tämän vahvistaa hyvinvointitaitoja edistävän hankkeen toteuttajan ODL:n liikuntaklinikan OPAS-hankkeessa työskentelevä asiantuntija Ulla-Maija Luoma.

– Keräsimme palautteita opettajilta, jotka kertoivat myös opiskelijoiden kokeneen harjoitteet hyödyllisiksi.

– Lukioiden ryhmänohjaukseen suunniteltu menetelmäpaketti sisältää työkirjan ja tulostettavat materiaalit yhteensä 13 harjoitteelle.

Opettajien mukaan opiskelijat ovat saaneet harjoitteiden kautta uutta tietoa opiskeluun ja yleisesti elämänhallintaan liittyen. Lisäksi opettajat arvioivat, että opiskelutekniikoita oli hyvä käydä läpi. Yhteisölliset harjoitteet kehittivät myös ryhmän yhteishenkeä, Ulla-Maija Luoma nostaa esiin palautteista.

Pilottivaiheessa toiminnassa ovat olleet mukana Kastellin, Kiimingin ja Laanilan lukiot.

Vastapainoa isojen ryhmien arkeen

Lukiolaisten uupumus on ennennäkemättömään laajuuteen kasvanut ongelma Suomessa. Hyvinvointitaitoja lukioiden ryhmänohjaukseen integroivalle pilotille oli kysyntää, Ulla-Maija Luoma jatkaa.

Ryhmäytymisen ja yhteisöllisyyden merkitys on tiedostettu luokattoman lukion suurissa opetusryhmissä jo pitkään, ja tarve on vain kasvanut koronasta johtuvien etäopetusjaksojen aikana.

– Opiskelijalle on tärkeää, että hänellä on opiskelutilassa hyvä ja turvallinen olo. Siihen tällainen ryhmäytyminen auttaa.

Hankkeessa ryhmänohjaustunneille kehitettyjen toiminnallisten harjoitteiden teemat vaihtelevat. Teemoina ovat muiden muassa opiskelutekniikat, uni, terveelliset elintavat, stressinhallinta ja omat vahvuudet.

On liikuttava riittävän usein

Yksi lukiolaistenkin hyvinvointia edistävä asia on, että istumisen vastapainoksi muistetaan nousta riittävän usein jaloilleen ja liikutaan vähän, tai ainakin liikutellaan jäseniä.

Hankkeessa kehitetyissä harjoitteissa liikutaan ja tauotetaan istumista mukavalla ja iloa tuovalla tavalla, Luoma arvioi.

– Lukiolaiset istuvat päivän aikana todella paljon. On tärkeää, että istumista tauotetaan, tarvittaessa myös oppitunnin aikana.

Kaikille avointa tietoa

OPAS-hankkeen eli Opiskelukykyä ja osallisuutta lukioihin -hankkeen tavoitteena on edistää lukiolaisten hyvinvointia ja opiskelukykyä sekä ehkäistä opiskelu-uupumusta.

Hankkeen tarjoama toimintamalli on kaikkien ulottuvilla.

– Lukioihin kehitetty toimintamalli löytyy hyvinvoivalukio.fi-sivustolta.

Harjoitteiden toteuttamista helpottavat valmiit materiaalit ja ohjeet.

Hankkeessa kehitettyjä menetelmiä voi hyödyntää myös muissa oppilaitoksessa ja nuorten palveluissa. Hankkeen päätoteuttaja on ODL:n säätiö eli Oulun diakonissalaitoksen säätiö. Hankkeen osatoteuttajana on Diakonia-ammattikorkeakoulu. Hankkeen pääyhteistyökumppani on Oulun kaupunki.

Hanke alkoi noin kaksi vuotta sitten ja se päättyy kesäkuun lopulla tänä vuonna.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*