Suomalainen saunakulttuuri on Järvi-Suomen keskeisiä markkinointivaltteja maailmalla. Kuva: Tero Takalo-Eskola/Visit Jyväskylä

Suomalaiset matkailualueet valloittavat ensi kesänä Japania, kun matkailunedistämistoimijat osallistuvat Tokion kesäolympialaisiin.

Suomen suurlähetystön alueelle kohoava Business Finlandin ja Metsä Groupin toteuttama Metsä-paviljonki tarjoaa suomalaisille yrityksille ja tahoille mahdollisuuden esitellä toimintaansa olympiavieraille. Osastolla ovat mukana Visit Jyväskylä ja läntinen Järvi-Suomi, Tampereen, Lahden ja Hämeenlinnan matkailualueet sekä Visit Saimaa, eli Mikkeli, Savonlinna ja Varkaus.

Tokiossa matkailualueet tulevat paviljongissa vieraileville tutuksi yhteisesti Järvi-Suomena.

– Kansainvälisillä markkinoilla Järvi-Suomi esittäytyy yhteisen Lakeland – The Heart of Finland -brändin alla. Järvi-Suomi on maailman suurimpia järvialueita, joka kiinnostaa maailmalla, ja Keski-Suomi on vahva osa Lakeland-suuraluetta. Visit Finlandin ja Järvi-Suomen suuralueyhteistyön yhteisenä visiona on, että Järvi-Suomi on tulevaisuudessa yhtä tunnettu kuin Lappi, sanoo Lakeland – Jyväskylä Region -hankkeen projektiassistentti Tuomas Paloniemi Jyväskylän kaupungin tiedotteessa.

Metsä-paviljongissa nähdään olympialaisten aikana suomalaisia yrityksiä ja brändejä Muumeista designiin. Matkailualueiden keskeisimpänä tavoitteena on tuoda esiin matkailun kannalta keskeisiä teemoja, kuten Suomen neljä vuodenaikaa ja rikas saunomiskulttuuri. Visit Tampereen asiakkuusvastaava Mari Saloniemen mukaan viestinnässä tehdään tunnetuksi sekä luontoa että kaupunkikohteita.

– Järvi-Suomen alueella on paljon luontomatkailua ja sauna on esimerkiksi Tampereen näkökulmasta todella merkittävä asia. Teemoina ovat järviluonto ja luontoelämysten saavutettavuus, toisaalta kaupunkinäkökulmasta kulttuuri ja arkkitehtuuri. Suomalainen elämäntapa on se, mikä esimerkiksi japanilaisia turisteja täällä kiinnostaa.

Tokion kesäolympialaisissa matkailualueiden toimijat pääsevät esittelemään Suomea vieraille useasta maailman kolkasta. Isäntämaa Japanin merkitys vientialueena on suomalaiselle matkailulle kuitenkin jo itsessään suuri. Visit Tampereen Aasian toimenpiteistä vastaavan Saloniemen mukaan japanilaisten silmissä Suomi on jo nyt tunnettu ja mielenkiintoinen matkakohde. Japanilaisturistien matkat suuntautuvat kuitenkin vielä vahvasti joko Helsinkiin tai Lappiin. Järvi-Suomen matkailualueiden tehtävänä on tehdä oma alueensa tunnetuksi vahvuuksiaan korostamalla.

– Muumit tietenkin tunnetaan Japanissa ja Aasiassa. Tampereen osalta tehtävämme on levittää tietous siitä, että meillä on täällä Muumimuseo, johon taideteoksia voi tulla katsomaan, Saloniemi sanoo.

Olympialaisten ja paralympialaisten aikaan Metsä-paviljongissa vierailee Suomen valtion, Olympiakomitean ja Paralympiakomitean virallisia delegaatioita, yritysten asiakkaita ja yhteistyökumppaneita, huippu-urheilijoita ja kisaturisteja. Kisojen loputtua tila on edelleen yritysten käytössä vuoden loppuun saakka.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä