Kuva: Pixabay

Miten kouluissa tulisi varautua tekoälyn nopeasti kasvavaan läsnäoloon yhteiskunnassa? Miten tekoälyä koskevia pelisääntöjä tulisi laatia? Mitä hyötyä tekoäly voi tuoda koulutyöhön oppilaalle ja opettajalle?

Valiokunta-podcastin elokuun 2023 jaksossa ”tekoäly opetuksessa” aihetta käsittelevät väitöskirjatutkija, yrittäjä Niina Halonen, Lohjan kaupungin sivistysjohtaja Juha-Pekka Lehmus ja Kuntalehden päätoimittaja Jarkko Ambrusin.

Tekoäly tuo mukanaan haasteita, mutta se tuo myös merkittäviä mahdollisuuksia.

Tekoälyn käyttöä oppimisessa tutkinut Niina Halonen pitää väistämättömänä, että koulu on kokonaisuudessaan merkittävän mullistuksen edessä. Niin oppiminen kuin oppimisen arviointi tulevat muuttumaan tekoälyn käyttöönoton myötä, Halonen uskoo.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Hänen mukaansa on oleellista ymmärtää moderni oppimiskäsitys.

-Tietyiltä osin se tarkoittaa, että koulu, niin kuin me tänä päivänä se tunnetaan, täytyy myös muuttaa. Samat oppimistavat tai arviointitavat eivät tule toimimaan enää tekoälyn aikakaudella. Oppiminen ja pedagogiset käytänteet täytyy yhteistyössä opettajien taitotason kanssa uudistaa, ja miettiä, millaista maailmaa haluamme tulevaisuudessa toteuttaa.

Suomessa on jo isoja teknologiataloja, jotka puhuvat vahvasti eettisyyden puolesta, Jarkko Ambrusin muistutti.
-Siinä saattaisi olla paikkaa profiloitua, ja se sopisi myös opetukseen ja koulumaailmaan.

-Ensimmäisenä pitäisi ymmärtää, minkälaista oppimista tuetaan ja miten tekoäly palasena siihen linkittyy.

Tekoälyn pelisäännöt maailmallakin ovat vielä muodostumatta. Pelkona on, että kaupalliset toimijat alkavat määrätä sisältöä ja sen suuntaamista.

Kansallisia normeja ja säädöksiä ja selkeitä ohjeistuksia odotetaan niin kouluissa kuin opettajien parissa. Keskustelussa vallitsi yksimielisyys siitä, että Suomessa niin opettajien taso kuin opetussuunnitelma ovat huippuluokkaa. Tekoäly on saatava osaksi tukemaan tätä. Suurin virhe olisi olla tekemättä mitään ja antaa tekoälykäytäntöjen villiintyä, keskustelijat totesivat.

Oikean yhteiselon löytämiseen tekoälyn kanssa tarvitaan kokemuksia, muistutti Juha-Pekka Lehmus. Lohjalla alkaa syksyllä strategian suunnittelu, jossa linjataan myös tekoälyn roolista kouluissa.

-Näen, että koulun tehtävä on valmistaa nuoria tulevaisuuteen ja koulun jälkeiseen elämään. Jos ajatellaan tämän hetken tilannetta, aika vaikea kuvitella, että tulevaisuuden työelämä toimisi ilman tekoälyä. Silloin sen pitää olla myös olennainen osa koulutuspolkua.

Suomen opetussuunnitelma tarjoaa hyvän alustan tekoälyn käyttöönottoon, Juha-Pekka Lehmus ja Niina Halonen korostivat.

Kuuntele Valiokunta SoundCloudissa, Spotifyssa, Suplassa tai iTunesissa!

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*