Kuntajohtajan pitää vaalia luottamusta joka päivä – avoimuus ja aloitteellisuus avainasemassa, Kuntajohtajapäivien paneelissa todettiin
Kunta-valtiosuhteen luottamusta lisäisivät ministerien vierailut alueille ja kuntiin, Oulun kaupunginjohtaja Seppo Määttä (toinen vasemmalta) esitti. - Nyt liikenne menee toisin päin. Se olisi myös arvostuksen osoitus. Olisi hienoa, jos ministeriöstä tultaiiisn alueelle. Jokainen kunta arvostaisi sitä varmasti. Määtän lisäksi Kuntajohtajapäivien paneelissa luottamuksesta keskustelivat Jarkko Ambrusin (vas.), Petra Theman, Mikko Löppönen ja Oskari Auvinen. Kuva: Ville Miettinen
SEINÄJOKI – Luottamus on edellytys sille, että voi keskittyä oleelliseen ja nauttia työstä. Luottamusta mitataan eniten silloin, kun ollaan epäonnistumisen äärellä. Mitä vaikeampi asia, sitä avoimemmin se kannattaa käydä läpi.
Muun muassa tällaisia toteamuksia nousi esiin Kuntajohtajapäivien paneelissa, jossa aiheena oli luottamus. Kuntalehden päätoimittajan Jarkko Ambrusinin juontamaan keskusteluun osallistuivat Kangasalan kaupunginjohtaja Oskari Auvinen, Tohmajärven kunnanjohtaja Mikko Löppönen, Oulun kaupunginjohtaja Seppo Määttä ja Raaseporin kaupunginjohtaja Petra Theman.
Luottamus rakentuu eri tavoin erilaisissa kunnissa, mutta jokainen keskustelija nosti esiin vuorovaikutuksen merkityksen. Reilun neljän tuhannen asukkaan Tohmajärvellä käytännössä jokainen kuntalainen tuntee kunnanjohtajan, ja luottamusta rakennetaan joka päivä, Mikko Löppönen totesi.
-On vain muistutettava itselle joka viikko, että pitää olla avoin ja kertoa asioista.
Kuntajohtajan työ on sarja esittämisaikanaan epäsuosittuja tekoja, luottamus on edellytys sille, että voi esittää niitä menestyksekkäästi ja tuloksekkaasti, määritteli Oskari Auvinen työn ja luottamuksen suhteen ja sai yleisön naurahtamaan.
-Ja se syntyy vuorovaikutuksella.
Tietoa pitää jakaa
Luottamus kohdistuu moneen suuntaan: luottamushenkilöihin, työkavereihin, kuntalaisiin. Esimerkiksi luottamushenkilöiden suuntaan Auvinen kävi kesäloman jälkeen ajankohtaiset asiat läpi luottamushenkilöistä kootun laajemman joukon kanssa.
-Se on varmaan kaikkein tärkeimpiä, että kertoo kaikki ajankohtaiset asiat, etteivät luottamushenkilöt tule yllätetyksi työssään.
Seppo Määttä oli samoilla linjoilla. Luottamusta kasvatetaan asteittain omilla teoilla.
Vuorovaikutus ja tutustuminen ovat avainasemassa.
-Tietoa pitää jakaa. Luottamusta rakennetaan molemminpuolisesti. Joka päivä pitää lunastaa luottamusta ja rakentaa sitä.
Valtakunnantason politiikkapuheen sävyt heijastuvat kuntapuolella, Petra Theman totesi.
– Ja vielä enemmän näkyvät dehumanisaatio ja polarisaatio somessa. Politiikka tavallaan reflektoi yleistä julkista keskustelua.
Yksi avainasioista on toisen ihmisen kunnioittaminen.
-Olen alusta asti ollut hirveän tiukka siitä, että vaadin molemminpuolista kunnioitusta. Kävin läpi kaikkien lautakuntien kokoukset, istuin niissä, ja välittömästi puutuin siihen, jos luottamushenkilö käyttäytyi epäasiallisesti virkahenkilöä kohtaan. Johtaminen on hirveän pitkälle pelisääntöjjen määrittelyä ja esimerkillä toimimista.
-Kaikkein tärkeintä on ymmärtää muiden motiivit ja taustatekijät.
Tätä varten Theman käy kahdenkeskisiä aamukahvikeskusteluja kaikkien lautakunnan ja hallitusten jäsenten kanssa. Hän haluaa päästä perille henkiliöden motiiveista ja ryhmädynamiikasta.
-Paikka on tosi tärkeä kun puhutaan tämänkaltaisesta keskustelusta – jossain muualla kuin kaupungintalolla.
Luottamusta pitää vaalia
Oskari Auvinen muistutti, että luottamusta pitää vaalia. Jos sitä on ollut edellisellä valtuustokaudella, se ei ole tae että sitä on tänään.
-Voi tulla joku yllättävä ilmiö, ja kaikki alkaa livetä kädestä. Se on vähän kuin saippuaa puristaisi. Pitää olla koko ajan todella tarkkana.
Luottamuksen ylläpidossa auttaa Auvisen kokemuksen mukaan arvostava suhtautuminen luottamushenkilöihin.
-Ja myös se, että pyrkii kuulemaan toisen näkökulmaa ja arvostat toisen mielipidettä, vaikka toisit toisen näkökulman esiin.
Auvinen kertoi pitävänsä kerran kuukaudessa säännölliset kokoukset valtuustoryhmien jkohtajien kanssa.
-Tuon sinne kaikki asiat, mitä on meneilään. mitä vaikeampi asia, sitä avoimemmin ja nopeammin se kannattaa käydä läpi johtavien luottamushenkilöiden kanssa, Auvinen korostaa.
-Avoimuus ja vuorovaikutus tuo liimaa, luo yhteisöllisyyttä ja ajatusta siitä, että yhdessä tässä viedään asioita eteenpäin.
Vastaa median soittoon
Sama luottamuksen edistämisen sääntö toimii myös paikallismedian suuntaan, kuntajohtajat totesivat.
Yhteyttä kannattaa pitää proaktiivisesti, kannattaa olla aloitteellinen ja kertoa mitä on meneillään.
-Toteamme, että kirjoittakaa mistä haluatte haluamallanne näkökulmalla, mutta kuulkaa myös se toinen näkökulma, Auvinen tiivisti.
Toinen Auvisen periaate on, että yrittäjät ja media palvellaan nopeasti.
-Kun puhelin soi, kannattaa heti palvellla. Viiisi minuuttia siinä voi säästää kahden viikon työt jatkossa.
Auvinen muistutti, että media elää nopeudesta ja kunnassa on oltava alttiina palvelemaan mediaa – ei vain kuntajohtajan vaan koko organisaation.
Ikävistä asioista ei kannata vaieta vaan päinvastoin kertoa itse ensimmäisenä, Auvinen sanoi. Jos Kangasalla menee jokin niin sanotusti vihkoon, ensimmäiseksi soitetaan lehteen.
-Silloin pääsee vaikuttamaan siihen, millä näkökulmalla mennään.