Kuva: Ville Miettinen
Kittilän kunnantalolta tulleiden viestien mukaan virkarikossyytteiden nostamisen jälkeen pelko päätöksenteon seurauksista on jarruttanut päätösten tekemistä ja mm. lautakuntatyöskentelyyn osallistumista. Myös tähän ministeriö haluaa muutoksen.

Valtiovarainministeriö on noudattanut Kittilän kunnan kanssa sitä järjestystä, jonka eduskunta on lakia säätäessään määritellyt, sanoo hallitusneuvos Auli Valli-Lintu VM:stä.

Valli-Lintu ei näe ministeriön hidastelleen toimissaan kuntalain ”Lex Kittilä” -pykälän mukaan. Pykälä mahdollistaa valtion puuttumisen poikkeuksellisissa hallinnollisissa vaikeuksissa olevan kunnan asioihin.

Oikeustieteen professori Pauli Rautiainen arveli Kuntalehden haastattelussa viime viikolla, että Lex Kittilää tulisi arvioida kriittisesti, kun se ei näytä onnistuneen Kittilän hallinnon kriisin ratkaisemisessa odotetusti.

Rautiaisen mukaan lainkohtaa ei ole kalibroitu oikein, kun se jätti sekä kunnalle että ministeriölle niin paljon liekaa ja mahdollisuuden hidasteluun.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Hallitusneuvos Auli Valli-Lintu VM:stä myöntää, että lainvalmisteluun lähdettiin myöhään.

– Jälkikäteen ajatellen voi sanoa, että ennen kuin ymmärrettiin että tilanne on näin vakava, tilannetta ei voida kunnan toimenpitein ratkaista ja että tarvitaan tällaista ainutlaatuista säännöstä, voi sanoa että lähdimme liikkeelle myöhässä.

Muuten asiassa on menetelty kuten pykälän tarkoitus oli, Valli-Lintu sanoo.

– Sen jälkeen, kun lainvalmistelu saatiin tehtyä ja laki voimaan, ei ole hidasteltu. On noudatettu sitä järjestystä, jota lainsäädäntö edellyttää: ensin kunnan toimenpiteet ja viimesijaisesti kuulemisten jälkeen valtioneuvoston toimenpiteet. Se, että pitäisi heti rynniä paikalle, on vastoin tämän lainsäädännön lähtökohtia ja lainsäädännön edellyttämiä menettelysäännöksiä.

Sen sijaan hyvä kysymys on, onko tämä riittävä toimenpide,  Valli-lintu sanoo.

– Saadaanko tällä toimenpiteellä kunnan päätöksenteosta vastakkainasettelu, epäilyt päätösten laillisuudesta ja jatkuvat tutkintapyynnöt katkaistua ja palautettua siten päätöksenteon uskottavuus? Siitähän tässä on kysymys. Tässä ei ole siis kysymys vain luottamushenkilöiden pidättämisestä luottamustoimistaan eikä vain siitä että jopa törkeistä virkarikoksista syytetyt eivät pystyisi tekemään päätöksiä.

– Saavutetaanko tällä menettelyllä tässä näin pitkään jatkuneessa vakavassa tilanteessa uskottavuuden palauttaminen, saadaanko hallinto hyvän hallintotavan mukaiseksi? Se on meidän fokuksemme. Ei meillä ole muuta pyrkimystä kuin saada hallinto sellaiseksi että siihen voi ulkopuolisen silminkin luottaa, että toimitaan hyvän hallintotavan mukaisesti, lain mukaisesti ja ajetaan kunnan etua, Valli-Lintu sanoo.

Valtiovarainministeriö kuulee Kittilän syytettyjä luottamushenkilöitä kirjallisesti. Kuulemismenettely annetaan tiedoksi ja vastineen laatimiseen on muutamia viikkoja aikaa.

– Koko tämän prosessin aikana kunnalla säilyy mahdollisuus päättää luottamushenkilöiden pidättämisestä luottamustoimistaan. Päätösvalta säilyy kunnalla koko ajan. Meidän osaltamme kyse on viimesijaisesta puuttumisesta.

Lisää uutisia aiheesta Lex Kittilä

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. Kyllähän tässä on kupattu, ja perusteellisesti. Toki Kittilän poliitikkojen touhut ovat uskomattomia. Voi vain kysyä, että mitä ihmettä peitellään. Katse kohdistuu jupakan alkusyyhyn, hissiyhtiöön. Tuottoon kehno, velkaa hirvittävästi, ns investointeja tolkuttomasti. Näist ja luottamushenkilöiden painostamisesta, Suomen Kuvalehden mukaan uhkailusta, syntyy ajatuksia, joita ei tietenkään voi julkituoda.

  2. Koko Kittilä-case on saanut aivan ylettömät mittasuhteet ja medialietsonnan, loppujen lopuksi tosi pienistä asioista, paisuteltu kärpäsestä härkänen. Ja se että ministereitä myöten uhkaillaan, painostetaan ja käynnistetään vuosikausien ajojahteja tavallisia kunnan luottamushenkilöitä ja virkavastuussa olevia kohtaan, osoittaa jotakin sellaista epätervettä ilmiötä ja suuremman luokan laittomuuksien peittelyä ettei ole tosikaan. Kittilän kunnan talouden kehittyneisyys ja huimat ylijäämät, yrityspotentiaali, elinvoima on aivan omaa luokkaansa eikä kyllä millään tavalla kieli siitä että kunnan asioita olisi hoidettu huonosti! Kunta on lain suojaa nauttiva itsehallintoyksikkö, ja kaikki ulkopuolinen sorkkiminen, loiskeittojen keittäminen, painostaminen ja uhkailu, ja erityisesti ministeriöiden suunnasta poliittinen painostus tulee lopettaa tähän, ja antaa kunnalle, sen luottamushenkilöstölle sekä valmisteluvastuussa oleville virkamiehille työrauha. Samoin hissiyhtiölle; Jouni Palosaari on ja on ollut vuosikymmeniä tosi hyvän työntekijän, toimitusjohtajan ja yrittäjämyönteisen työn esikuva alueella, eikä noihin syytteeseenasettamisen perusteluihin voi miltään osin yhtyä läheltä seuranneena ja tuosta prosessista jotakin enemmän tietäneenä.

  3. Demokratian ja oikeusvaltion pelisääntöjä tässä jutussa piirretään. Jo vuosia VM ollut huolissaan Kittilän kuntahallinnon yleisestä uskottavuudesta. Saa ja pitääkin olla; kuntalaitoksen hallinnoinnissa soisi kuitenkin olevan kansalaisten itsehallintoa ja vaaleilla valittuja luottamushenkilöiden asemaa kunnioittavat keinot.

    Poikkeuksellisesta prosessista on kysymys. Asialla on ollut – lähes numerosta numeroon – Suomen Kuvalehti. Toimitus on nojannut auktoriteetteihin; mm. nykyisen ja entisen kuntaministerin ja kahden valiokunnan ”pysyvän” asiantuntijaprofessorin haastatteluihin, jotka empimättä julistivat kunnan huonoa hallintoa. Vaadittiin lainsäädäntöä ministeriön puuttumiseksi kunnan toimintaan! Lehdistön lynkkausmielialaa ei ole voitu välttää – ylilyöntejä on tapahtunut.

    Korkea poliittinen arvovalta on julkisesti vaatinut lex Kittilän yksinkertaista säätämisjärjestystä. Eräät oikeusvaltion vallanjakoa korostavat viranomaislausunnot ja oikeusoppineet katsoivat perustuslakivaliokunnassa lain loukkaavan kunnan itsehallinnon suojaa, riippumatonta tuomiovaltaa ja syyttömyysolettamaa. Ministeriön toimivallan lisäämiselle olisi vaadittu tämän kannan mukaan vaikeutettu lainsäätämisjärjestys.

    Tulkinnalla on ollut merkittävä vaikutus todellisuuteen. Ministeriö pani oikopäätä uhkauksensa mukaiset hallinnolliset toimet vireille. Ja ne jatkuvat, kun painostus ei näytä purevan. Ministeriön ”yleinen huoli” Kittilän hallinnon tilasta ja oma arvovalta on edelleen pelissä!

    Vaihtoehtona on ollut ministeriössä noudattaa asukkaiden itsehallintoa kunnioittaen oikeusvaltion työnjakoa; puuttuminen kunnan asioihin olisi voinut jäädä syyttäjä- ja oikeuslaitoksen asiaksi. Luottamushenkilöiden syyksi luettavat teot ovat syytteissä yksilöityneet ja heillä on oikeus puolustautua riippumattomassa tuomioistuimessa. Sopivuus ja asema luottamustehtäviin oli punnittu vaaleissa.

    Oikeuslaitoksen on tästä jutusta selvittävä ilman ministeriön toimia ja piirrettävä kunnallisen itsehallinnon toimijoille soveliaat rajat.Tuomiot virkarikoksista, jos on tullakseen, koskevat yksilöityä tekoja ja palauttavat hyväksyttävän oikeustilan niin asianosaisten kuin yleisen hallinnon uskottavuuden näkökulmasta. Suomi on oikeusvaltio, johon on syytä luottaa.

  4. Pienkuntalainen on näemmä Kittilän pienistä piireistä. Asioiden hämärtäminen ei ole paikallaan. Kittilän päättäjistä noin kolmekymmentä on syytteessä. Ja melkoinen osa suyytteistä on todella raskaita.
    Kittilän päättäjien ahdistelijat löytyvät Suomn Kuvalehden mukaan Kittilästä. Valtiovalta on on ollut äärettämän pitkämielinen naurettattavasti käyttäytyviä kuntapoliitikkoja kohtaan. Kukahan näitä poliitikkoja Kittilässä käskyttää?
    Hissiyhtiön toimintaan puuttuminen aiheutti valtavan ajojahdin. Minkähän takia näin älähdettiin? Miksi syytteessä oleva toimitusjohtaja saa jatkaa? Miksi hissiyhtiön hallitus valittiin tavalla, joka sai Kittilänkin kunnanhallituksen vaatimaan uutta yhtiökokokousta?
    Edelleen on kysyttävä, mitä salataan? Hiisiyhtiön velat ovat karmeat, mihin rahaa lie palanut? Kovin keskeneräiseltä homma kesällä vaikutti.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*