.ExternalClass p.MsoNormal, .ExternalClass li.MsoNormal, .ExternalClass div.MsoNormal
{margin:0cm;margin-bottom:.0001pt;font-size:12.0pt;font-family:’Times New Roman’;}
@page Section1
{size:595.0pt 842.0pt;margin:70.85pt 2.0cm 70.85pt 2.0cm;}
.ExternalClass div.Section1
{page:Section1;}

Julkisen hallinnon yhteisen asiakaspalvelun kokeilu alkaa
syksyllä Mikkelissä, Oulussa (Kiiminki), Paraisilla, Pelkosenniemellä ja
Saarijärvellä, valtiovarainministeriö tiedottaa.

 

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Pilottipaikkakunnilla asiakkaat saavat laajasti valtion ja
kunnan asiakaspalvelua yhdestä pisteestä. Pilotoinnissa testataan ja kehitetään
yhteisen asiakaspalvelun toimintamallia ja toimitiloja sekä käyttöön tulevia
laitteita ja järjestelmiä.

 

Ennen pilotoinnin alkamista huolehditaan ensimmäisten
palveluneuvojien koulutuksesta laajaan asiakaspalvelutyöhön.

 

Pilotoinnin tavoitteena on muodostaa toimivasta
asiakaspalvelupisteestä viisi hyvää esimerkkiä, joiden avulla voidaan helpottaa
yhteisten asiakaspalvelupisteiden rakentamista 2015–2019 ja varmistaa pisteiden
laadukas toiminta.

 

Pilotointi valmistellaan yhdessä pilottikuntien ja
palveluntuottajien eli Verohallinnon, maistraattien, TE-toimistojen, poliisin
ja Kelan kanssa.

 

Asiakaspalvelupisteissä voi hoitaa asioita
henkilökohtaisesti tai sähköisesti. Kaikissa pisteissä on julkinen
asiakaspääte, jonka avulla voidaan hoitaa sähköistä asiointia. Palveluneuvojat
neuvovat asiakasta tarvittaessa sähköisten palvelujen käytössä. Syvällisempää
asiantuntemusta vaativia palveluja varten jokaisessa pisteessä on käytössä
videoyhteys pisteen ja viranomaisen välillä.

 

Kunta- ja hallintoministeri Henna Virkkusen, kok., asettama
työryhmä valmistelee Asiakaspalvelu 2014 -hanketta kesäkuun loppuun saakka.

 

Valtio tarjoaa palvelupisteissä aina vähintään poliisin
lupahallinnon, työ- ja elinkeinotoimistojen, Verohallinnon ja maistraattien
palveluja. Lisäksi asiakkaat saisivat palvelupisteistä kuntien ja Kelan
palveluja.

 

Pilottipisteissä tarjottavat valtion palvelut (pdf)

 

Asiakaspalvelu 2014 VM:n verkkosivuilla

 

Lue myös:
Kuntaliitto puolustaa Asiakaspalvelu 2014 –hanketta

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*