Kyselyn mukaan 120 kuntaa suunnitteli palvelusetelin käyttöönottoa ja käytön laajentamista uusiin palveluihin,
erityisesti terveyspalveluihin ja palveluasumiseen.
 
-Luottamushenkilöt näyttäisivät valinneen palvelusetelin välineeksi jonojen purkamiseen ja nopeaan avuntarpeeseen
vastaamiseen, sanoo Sitran Kuntaohjelman palvelusetelihankkeen vetäjä Tuomo Melin.
 
Melinin mukaan palveluseteliä käyttäviä kuntia on arviolta noin 10–15 prosenttia enemmän kuin kuntakyselyssä on tullut ilmi.
 
– Julkaisemallamme kuntakohtaisella taulukolla haluamme kannustaa kuntia ilmoittamaan Sitran
palvelusetelihankkeelle palvelusetelin käytöstä, Melin sanoo.
 
Melinin mukaan keskeistä palvelusetelin hinnoittelussa on kansalaisten yhdenvertaisuus ja sosiaalinen
oikeudenmukaisuus.
 
− Valinnan vapaus kuuluu kaikille kansalaisille tulotasosta riippumatta. Kansalaisten yhdenvertaisuuden lisäksi
palvelusetelin hyvien käytäntöjen mukaiseen toimintaan kuuluu, etteivät palveluiden tarjoajat kilpaile työntekijöidensä työehdoilla. Työaikalainsäädäntöä ja yleissitovia työehtosopimuksia tulee noudattaa.
 
Sitran palvelusetelihankkeessa julkaistaan kunnille kaksi opasta, palvelusetelin käyttöönottoa helpottava ja hyviä
hinnoittelukäytäntöjä esittelevät julkaisut. Julkaisut ovat saatavilla syksyllä Kuntamarkkinoilta.
 

Katso Tuomo Melinin haastattelu Kunta.tv:stä

Kuntakohtainen taulukko 

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

*