Ropo Capital: HUSin virhekirjeet lähtivät inhimillisen virheen seurauksena
HUS:n virheelliset asiakaskirjeet syntyivät postitusten palveluntuottajana toimivan Ropo Capitalin työntekijän inhimillisen virheen seurauksena. (Kuva: Ville Miettinen)
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) potilaskirjeiden lähettämisestä vastaavan Ropo Capital Oy:n toimitusjohtaja Artti Aurasmaa kertoo virheellisen postituksen johtuneen inhimillisestä virheestä. Yhtiön työntekijän tietojärjestelmien muutostyön yhteydessä tekemän virheen vuoksi maaliskuun alussa viidelle potilaalle lähettiin kirjekuori, joka sisälsi potilaan omien sairauskertomustietojen lisäksi useiden muiden potilaiden sairauskertomustietoja.
– Meidän tietojärjestelmissä oli tehty vastikään suuria muutoksia ja tässä yhteydessä on tapahtunut inhimillinen virhe. Sen seurauksena viiteen eri osoitteeseen lähti sinne kuulumattomia tietoja, toimitusjohtaja Artti Aurasmaa kertoo.
– Kun saimme tiedon tapahtuneesta, niin keskeytimme lähetysprosessit ja ryhdyimme käymään järjestelmää läpi. Löysimme vian prosessista ja korjasimme sen. Saimme selville, että vääriä kirjeitä oli lähtenyt viiteen eri osoitteeseen, jatkaa Aurasmaa.
Yhtiön taholta lähtee kiitokset henkilölle, joka toisten potilastietoja saatuaan otti oma-aloitteisesti yhteyttä HUSin ja asia lähti purkautumaan.
– Olemme erittäin kiitollisia sille ensimmäiselle vastaanottajalle, joka havaitsi asian. Nyt olemme kehittäneet prosessiamme käsiteltävän materiaalin osalta siten, ettei tällaista pääse enää tapahtumaan. HUSin materiaalit menevät jatkossa useamman ihmisen kautta, Artti Aurasmaa lupaa.
Ropo Capital Oy hoitaa useiden valtakunnallisten toimijoiden laskutus- ja postituspalveluja. Sen asiakkaita ovat HUSin lisäksi muun muassa Oulun Energia Oy, Itä-Savon sairaanhoitopiiri, Suur-Savon Sähkö, Attendo ja Terveystalo. Suurista sote-yhtiöistä myös Mehiläinen on siirtymässä Ropo Capitalin asiakkaaksi lähiaikoina.