Ympäristöministeriö on 4. joulukuuta vahvistanut Salo–Lohja-ratalinjaa koskevan Varsinais-Suomen vaihemaakuntakaavan. Kaavassa osoitetaan pitkän aikavälin aluevaraus uudelle, nopealle ratayhteydelle Salon ja Lohjan välillä osana Helsingin ja Turun välistä nopeaa ratayhteyttä.

Kaava mahdollistaa ratayhteyden suunnittelutyön etenemisen. Suunniteltu ratayhteys on pituudeltaan noin 95 kilometriä, ja se sijoittuu sekä Varsinais-Suomen että Uudenmaan alueelle. Uudenmaan osalta aluevaraus käsitellään osana toista vaihemaakuntakaavaa, jota Uudenmaan liitto valmistelee parhaillaan.

Vahvistettu vaihemaakuntakaava perustuu radasta laadittuun alustavaan yleissuunnitelmaan ja sen perusteella tehtyyn ympäristövaikutusten arviointiin. Se korvaa Salon seudun maakuntakaavassa esitetyn raideliikenteen yhteystarvemerkinnän.

Vaihemaakuntakaava täyttää maankäyttö- ja rakennuslain sekä muun lainsäädännön vaatimukset, ja se vahvistettiin näin ollen säännösten mukaisesti.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Kaavasta tehtiin kuusi valitusta. Valitukset käsittelivät muun muassa nopean ratayhteyden tarvetta sekä radan aiheuttamia haittoja alueen asukkaille, luontoarvoille sekä kulttuuriympäristölle.

Valitukset hylättiin, sillä kaavaratkaisun mukainen ratalinjaus katsottiin vaikutusten arvioinnin perusteella kokonaisuutena vähiten haitalliseksi ja maakuntakaavan sisältövaatimukset täyttäväksi.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*