Sote-laissa esitetyn yhtiöittämisvelvoitteen pelättiin rikkovan Eksoten kaltaisia toimivia kokonaisuuksia. (Kuva: Ville Miettinen)

Perustuslakivaliokunnan lausunto sote-uudistuksesta on jopa yllättävän positiivinen, arvioi Etelä-Karjalan maakuntauudistuksen muutosjohtaja Aija Tuimala.

Etelä-Karjalassa sote-palvelut ovat olleet koottuina Etelä-Karjalan terveyspiiirin (Eksote) alaisuuteen jo vuosia ja esitetyn yhtiöittämismallin pelättiin hajauttavan toimintaa merkittävästi.

Valiokunta toteaa, että valinnanvapautta voidaan toteuttaa myös ilman yhtiöittämismallia.

– Palvelujen järjestäminen myös maakunnan toimesta suoraan yksinkertaistaisi hallinnollisen uudistuksen toteuttamista ja kohdentaisi huomiota entistä vahvemmin palvelujen ja toiminnan kehittämiseen, Tuimala arvioi.

Hallitus tiedotti torstaina kesken perustuslakivaliokunnan tiedotustilaisuuden, että uudistus jatkuu korjausten jälkeen ja tavoite on edelleen saada kokonaisuus valmiiksi niin että uusi sote-maakunta voisi aloittaa vuoden 2019 alussa.

Samalla hallitus lupasi huomioida viilauksissa kuntien huolen sote-uudistukseen kuuluvan omaisuudensiirtoon talousvaikutuksista. Aija Tuimalan mukaan huoli käynyt ilmi myös Etelä-Karjalassa.

Myös perustuslakivaliokunta nosti esille kuntien taloudellisen itsehallinnon heikentymisen näkökulmasta.

Lähtökohtaisesti esitys ei ole automaattisesti tilannetta heikentävä, mutta yksittäisten kuntien riskit vaihtelevat mm. kiinteistöjen sijainnista johtuen ja tästä voi seurata hyvin erilaisia vaikutuksia eri kunnille. Näille ennakoimattomille talousvaikutuksille tulee olla oma turvakeinonsa kunnille.

”Perustuslakivaliokunnan mielestä voimaanpanolaissa tulee säädösperusteisesti varmistaa, että kunnan omaisuuteen liittyviin omaisuusjärjestelyihin kytketään kunnan itsehallinnon turvaava kompensaatiosääntely”, lausunnossa sanotaan.

– Perustuslakivaliokunta piti valinnanmahdollisuuksien laajentamista merkityksellisenä ihmisten itsemääräämisoikeuden kannalta ja totesi, että järjestämis- ja tuottamisvastuun siirtäminen yksittäisiä kuntia suuremmille toimijoille on perusteltavissa. Uudistuksen lähtökohdat ovat siis ennallaan, Tuimala muistuttaa tiedotteessa.

Lisää aiheesta:

Perustuslakivaliokunta: Maakunnan voitava tuottaa sote-palveluita – yhtiöittäminen vastoin perustuslakia

Eduskunnan sote-valiokunta koolle perjantaina

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele