KHO: Sote ja valinnanvapaus vaatii EU:n käsittelyn

KHO katsoo, että valinnanvapauslaki pitää saattaa EU:n arvioitavaksi, koska se saattaa sisältää kilpailua vääristäviä valtion tukia. (Kuva: Pixabay)
Julkaistu Muokattu

Korkein hallinto-oikeus katsoo, että sote-lakipaketti, joka sisältää valinnanvapauden, pitää saattaa EU:n komission käsittelyyn. Se on KHO:n mukaan ainoa oikeudelliseti kestävä menettelytapa.

KHO katsoo lausunnossaan, että tämä on mahdollista toteuttaa ennen kaavaillun lainsäädännön voimaantuloa niin, että komission näkemyksestä mahdollisesti aiheutuvat muutostarpeet voidaan ottaa huomioon ennen sitä.

Syynä on KHO:n näkemä epäselvyys maakuntien liikelaitosten asemasta eli siitä, ovatko ne taloudellisia vai ei-taloudellisia toimijoita ja saavatko ne toiminnassaan EU:n säädöksissä kiellettyä valtion tukea. Se tuki tarkoittaa verotuskohtelua sekä konkurssikelvottomuutta.

KHO viittaa lausunnossaan lakiesityksessä olevaan tarkasteluun valinnanvapausjärjestelmän valtiontukiluonteeseen.

KHO:n mukaan lähtöolettama on, että Suomen julkinen terveyden- ja sosiaalihuoltojärjestelmä on luonteeltaan ei-taloudellinen, mutta esitysluonnoksessa on argumentteja molempiin suuntiin ja todetaan, että ei voida antaa täysin varmaa vastausta siitä, mikä on esityskokonaisuudessa valtiontukijärjestelmän luonne suhteessa EU:n valtiontukisäädöksiin. Kysymys on EU:n kilpailusäännöistä.

Lisäksi KHO:n mukaan on otettava huomioon, että suoran valinnanpalvelut, asiakassetelipalvelut sekä henkilökohtainen budjetti eroavat toisistaan toimintaperiaatteiltaan.

Järjestelyn ja sen elementtien oikeudellista luonnehdintaa koskevien epäselvyyksien vuoksi Korkein hallinto-oikeus pitää oikeusvarmuuden turvaamiseksi ainoana oikeudellisesti kestävänä menettelytapana sitä, että kaavailtu lainsäädäntökokonaisuus saatetaan tiedoksi komissiolle järjestelmänä, joka mahdollisesti sisältää valtiotukia.

Hallituksen edellisessä vallinnanvapausversiossa tätä ongelmaa yritettiin minimoida pakottamalla maakunnat yhtiöittämään ne toiminnot, jotka ovat valinnanvapauden piirissä, mutta se malli taas kaatui muista syistä.

Odotettavissa juridisia kiistoja

KHO ennakoi, että laissa on useita kohtia, joissa tulee tulkintavaikeuksia ja joita joudutaan ratkomaan tuomioistuimissa. Kysymyksiä herää myös muutoksenhakujärjestelmistä.

KHO ottaa myös kantaa valituslupiin. Jatkomuutoksenhakujen pitäisi sen mukaan olla kaikilta osin luvanvaraista.

Lausunnossa nostetaan esille ongelmista esimerkkeinä säännökset, joissa samassa asiassa käytetään kahta hallinnollista ohjauskeinoa, päätöksentekoa ja sopimista.

Kysymyksiä herättävät myös laissa määrätyt asiakassuunnitelmat ja niiden sitovuus, joka voi merkitä uudenlaisia oikeudellisia kiistoja, lausunnossa todetaan.

KHO kiinnittää huomiota siihen, että maakunnan on tehtävä päätös palveluntuottajan hyväksymisestä neljän viikon kuluessa ilmoituksen saapumisesta. Ilmoitus voi kuitenkin tulla vajavaisena ja maakunta joutuu pyytämään lisää tietoja. KHO:n mukaan lakiesityksestä ei käy ilmi, että määräaika alkaisi kulua vasta kun maakunta on saanut kaikki päätöksenteon edellytyksenä olevat tiedot.

Asiasta myös Kuntaehden Lakiklinikalla.

KHO:n lausunto on kokonaisuudessaanluettavissa täällä.

Edit klo 12.54: Täsmennetty, että KHO vaatii koko lainsäädäntökokonaisuuden saattamista EU:n käsittelyyn.

Klo 20.13 lisätty linkki KHO:n lausuntoon.

Powered by Labrador CMS