Oulussa tehdä töitä sen eteen, että kaupunkilaisten arki olisi entistä sujuvampi. Viranomaistahojen keskinäisellä tiedonvaihdon parantamisella pyritään auttamaan ongelmiin joutuineita. (Kuva: Oulun kaupunki)

Ikävät tapahtumat voivat saada liikkeelle hyviä asioita. Oulussa tapahtui vuonna 2013 Myllytullin koulupuukotus. Puukon kanssa heiluneesta nuoresta oli eri tahoilla kaupunkiorganisaatiossa tietoja, mutta ei riittävästi yhdessä paikassa, jotta nuoren ongelmiin olisi puututtu jo ennen tapahtunutta.

Nyt Oulussa on luotu kaupungin työntekijöille ohjeistus, jonka perusteella kellon pitäisi soittaa samalla tavalla joka paikassa. Oleellinen asia ohjeistuksessa on varhainen puuttuminen ja tiedonkulun parantaminen eri viranomaistahojen kesken.

Käytännössä ohje käsittelee sitä miten viranomaisten on mahdollista vaihtaa tietoja lain puitteissa. Lisäksi pyrittiin osoittamaan epäkohtia nykyisestä lainsäädännöstä ja haettiin tietojen luovuttamisen edellytyksiä myös jatkossa.

-Viranomaisten välisen yhteistyön osalta on tehty paljon tutkimuksia ja erilaisia hyviä käytäntöjä on jo toiminnassa. Näiden yhteen kokoaminen myös lainsäädännön osalta oli työlästä, toteaa työryhmän jäsen, Oulun kaupungin sosiaalijohtaja Arja Heikkinen.

Oppaan mallin perustana on verkostomainen yhteistyö, jossa huomioidaan myös asiakaskeskeisyys, tarkoituksenmukainen ja oikea-aikainen palvelu. Mallin tarkoituksena on myös yhtenäistää työntekijöiden käytäntöjä tavoitteiden saavuttamiseksi.

-Tavoitteena on, että jatkossa jokainen työntekijä toimii samalla tavalla. Erilaisten ikävien tapahtumien jälkiselvittelyt osoittivat, että yhtenäistä toimintatapaa ei ollut olemassa, Heikkinen jatkaa.

Lainsäädäntöä selkeytettävä

Toimintamallia työstäneen työryhmän työskentelyn aikana huomattiin, että monessa eri lainsäädännössä on säädetty asioita kuntalaiseen liittyvän tiedon käsittelystä. Tämä hankaloittaa lain soveltamista, kun yksi laki velvoittaa antamaan tietoa ja toinen kieltää.

-Tällaisia tilanteita voi tulla esimerkiksi koulu- ja sosiaaliviranomaisille. Siinä työntekijä joutuu kohtuuttoman ristiriitaiseen tilanteeseen, Oulun kaupungin turvallisuusasiantuntija Pasi Rissanen huomauttaa.

Ongelmia aiheutuu viranomaisten välisessä tiedonkulussa myös silloin, kun on kyse tiedon oma-aloitteisesta välittämisestä toiselle viranomaiselle. Nimenomaisesti silloin, kun tiedonhaltijalla ei ole asianosaisen suostumusta tiedon välittämiseen.

Kuntalaiselta tarvitaan suostumus tietojen vaihtamiseen. Tosin toimintamallista löytyy ohjeet myös niihin tilanteisiin, joissa lupaa ei saada.

-Tämä on myös hyvä lähtökohta yhteistyölle kuntalaisen kanssa. Asiakas kutsutaan aina myös yhteistyöverkoston palavereihin, jossa on edustettuna useita kuntalaisten palvelujen edustajia, Rissanen toteaa.

 

Linkki Oulun kaupungin työryhmän loppuraporttiin ja oppaaseen

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä