Tuomas Pöysti odottaa Helsingin, Espoon, Kauniaisten ja Vantaan yhteistä sote-esitystä elokuussa. (Kuva: Ville Miettinen)

Pääkaupunkiseudulta odotetaan tämän kuun aikana omaa esitystä soten erillisratkaisusta, sanoo sote-uudistuksen projektijohtaja, alivaltiosihteeri Tuomas Pöysti.

Pöystin käsityksen mukaan Espoo, Helsinki, Kauniainen ja Vantaa ovat valmistelleet ratkaisuehdotuksia.

– Olen käsittänyt, että asiaa käsitellään elokuun aikana pääkaupunkiseudun päätöksentekoelimissä, kaupunginhallitustasolla. Silloin kirkastuu varsinainen ajatus, Pöysti sanoo.

Jos pääkaupunkiseutu saa aikaan oman ehdotuksensa, maan hallitus arvioi sitä todennäköisesti jo tämän kuun aikana.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



– Sitten arvioidaan, onko tällaiselle ratkaisulle perusteita.

Hallitus lupasi huhtikuun linjauksessaan, että pääkaupunkiseutu voi, koska se on muusta maasta poikkeava väestökeskittymä, muodostaa oman ratkaisun, mikäli kunnat tekevät yhteisen ehdotuksen.

Valtava lausuntorumba
alkaa kuun puolivälissä

Sote- ja maakuntauudistuksen avainministerit esittelivät kesäkuun lopussa yli 600 sivua keskeneräisiä lakiluonnoksia.

Valmiit lakiluonnokset lähtevät lausuntokierrokselle elokuun puolivälissä. Kuntien kannattaakin seurata tarkkaan postia – niin tavallista postia kuin sähköpostiakin.

– Elokuun puolenvälin paikkeilla, noin 15.–20. päivä on tarkoitus käynnistää virallinen, kymmenen viikkoa kestävä lausuntokierros, Pöysti sanoo.

Pöysti muistuttaa, että jokainen kunta ja kuntayhtymä voi antaa oman lausuntonsa. Myös kuntien edunvalvoja Suomen Kuntaliitto, maakuntaliitot, ELY-keskukset, sairaanhoitopiirit ja melkein kaikki ministeriöt antavat lausuntonsa lakipaketista.

Periaatteessa lausuntokierros tulee olemaan yleisesti avoin eli lakipaketista voi lausua mielipiteensä kuka tahansa.

– Ihan oikeasti halutaan hyvin laaja kansalais- ja muu keskustelu, Pöysti tähdentää.

Täsmentämistä ja
korjaamista tulee

Pöystin mukaan kesällä on tehty etupäässä teknistä viimeistelyä ja vaikutusten arviointia – myös valtiosääntöoikeudellista arviointia. Suuri työ on ollut aineiston kääntämisessä ruotsiksi.

Pöysti vakuuttaa, että valmistelu tuntuu etenevän pääsääntöisesti hyvin.

– Toki tämä on niin mittava kokonaisuus ja mittava muutos, että täsmentämistä ja korjaamista varmasti tulee.

Pöystin mielestä on viisasta lähteäkin ”nöyrällä ajatuksella”.

Hän toivoo, että että lausuntokierros on siinä suhteessa aito ja avoin, että sen yhteydessä voidaan katsoa myös yksityiskohtia eri malleissa.

Valinnanvapauden valmisteluun hallitus tarvitsi vielä lisäaikaa.

– Valinnanvapaushan on seuraava vaihe. Siitä on tehty perusvalmistelua kesän aikana, mutta siinä on paljon töitä, Pöysti sanoo.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. Kepu vain sahaa omaa oksaa — killuu sote-puussa perä edeltä. sanoo:

    Sote-pääministeri Pöystiltä odotetaan yksiselitteistä ja rehellistä vastausta siihen, minä vuonna Etelä-Karjalalla on perustuslakivaliokunnan mukainen verotusoikeus-itsehallinto, kun se nyt otetaan pois Pöystin toimesta?

    Etelä-Karjalassa (Ruotsin landsting-kuntaan verrattava) on käytännössä ollut vuosia puheena oleva maakuntavero, koska kunnallisverovelvolliset rahoittavat maakunnan laajuiset kuntayhtymät. Lisäksi tulevat kuntakohtaiset rahoitusperiaatteen mukaiset valtionosuudet. Huomaa kuntakohtaiset, koska palvelut tulevat kuntiin.

    Rahoitusperiaatteen on toteuduttava valtakunnan sisäisesti, maakunnissa ja kunnissa. Kuinka käy ”könttäsummalla” rahoitetun valinnanvapauden kanssa?

    Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri on Aalto-yliopiston selvityksen mukaan Suomen viidenneksi tehokkain lakisääteinen (PeL 121.4 §), verotusoikeudellinen, itsehallinnollinen sairaanhoitopiirin maantieteellinen alue, jossa on hoitoketjujen kompakti hallinta.

    Pöystin oma sote-malli on julkiselle taloudelle selvästi heikompi ratkaisu.

    — Siinä missä Eksote säästää 2,7 rahaa, niin Pöystin sote tuhlaa 2 rahaa: gäppi on 4,7 rahaa.

    Kun Eksote-kuntayhtymän jäsenkunnat ovat Eksoten valtuustossa, niin niillä on MOTIVAATIO hillitä kustannusten nousua; kuuden ja puolen vuoden aikana on saavutettu paljon. Pöysti ottaa verotusoikeus-itsehallinnon ja motivaation pois, ja korvaa sen valtion kiristysruuvilla, mikä loppupeleissä tulee kalliiksi.

    Pöystin sote tekee Eksotesta tehottoman. Pitääkö selittää Eksoten tehokkuuden salaisuus, vaikka on selitetty jo vuosikausia erinäisillä foorumeilla. Eksote-malli ei ole käynyt lakisääteisten sairaanhoitopiirien päälle rakennettuna Kokoomuksen Paula Risikolle! Uskomatonta!

    — Kokoomuksen ja nyt Keskustapuolueen tähden Suomi menettää miljardeittain rahaa jarruttelun vuoksi. Onko Suomella varaa tällaisiin ministereihin! Ei ole.

    Miksi Etelä-Karjalan nykyinen maakuntavero pitää ottaa pois? Pöysti?

    >

    Perustuslain 121 §:n, 4. momentin mukainen, verotusoikeudellinen kuntamuoto.

    Perustuslakivaliokunta on hyväksynyt Eksoten ja maakunnan muut kuntayhtymät verotusoikeuksineen, demokratioineen, kansanvaltaisuuksineen kaikkineen.

    Hallinnon kuluissa ei voida enempää säästää edes maakunnan laajuisessa ”kunnassa”. (Tuimalan selvitys). Se merkitsisi vain kuntien rahojen ottamista pois, ja niiden käyttämistä maakunnan suurimman kaupungin katukivien rakenteluun. Sote ei olisi Kokoomukselle tärkeä.

    Pöystin sote ja maakunta on aivan eri planeetalta, kuin Etelä-Karjalan landsting-kunta.

    Väite:

    — Tuomas Pöysti EI HALUA verotusoikeudellisen, perustuslakivaliokunnan vahvistaman Etelä-Karjalan kunnalliseen itsehallintoon perustuvan aidon maakuntaitsehallinnon jatkuvan.

    >

    Miksi hallitus on rääkännyt turhaan virkamiehiä 600-sivulla lakiluonnosta, joka on pian 1200 sivuinen, ja on monin kerroin ongelmallisempi kuin Kataisen sote-vivutukset.
    1) Virkamiehet varoittavat kustannusten noususta.
    2) Kokoomuksen Risikko työntää lisää pelimerkkejä Sote-Casinon pelipöydälle.

    Diplomi-insinööri Sipilä esitteli ennen eduskuntavaalia uusien lakien kirjoittelun lopettamista. Höh.

    >

    Etelä-Karjala ei ole tarvinnut yhtään lakiesitystä, ja on perustuslakivaliokunnan hyväksymä. Onko Pöysti hereillä vielä?

    Kannattaako ”valtiovallan” pelleillä vakavalla asialla?

    >

    Etelä-Karjalan landsting-kunnassa on verotusoikeus-itsehallinto

    1) Sosiaali- ja terveyspiiri. Vain kuntasektorin hoitoketjujen hallinta: kustannustehokkuus.

    — Maakunnan laajuinen sote-ICT eli soten tietohallintojärjestelmä.

    2) Palo- ja pelastustoimi.

    3) Ammatillinen koulutus.

    4) Etelä-Karjalan liitto.

    ETELÄ-KARJALA ON RUOTSIN LANDSTING-KUNTA

    1) Etelä-Karjalan kunnat, PeL 121 §, 1. momentti; verotusoikeus-itsehallinto.

    2) Etelä-Karjalan landsting-kunta, PeL 121 §, 4. momentti; verotusoikeus-itsehallinto.

    — Etelä-Karjalan landsting-kunnan veroprosentti ei nouse — jäsenkunnat haluavat sekä 1) säilyttää palvelut että 2) hillitä kustannuksia säilyttääkseen palvelut ilman veronkorotuksia: hyviä käytäntöjä käyttöön ottamalla: omat innovaatiot plus muiden innovaatiot.

    — Miksi uudistusministeri Anu Vehviläinen ei hyväksy Eksotea, ja käy neuvottelemassa muiden sote-sairaanhoitopiirien kanssa hyvien käytäntöjen käyttöön ottamisesta, ja ristiin pölytyksestä sairaanhoitopiirien kesken? Näin saavutetaan Suomen kuntataloudelle erittäin nopeasti yhden miljardin (1) säästö ilman 600-sivuista lakiluonnosta, joka nostaa kustannuksia 1—2 miljardia.

    Kokoomuksen sisäministeri, vuodesta 2007 ”sote-uudistaja” Paula Risikko ei luonnollisesti halua Suomen kuntien talouden paranemista, eikä varsinkaan palvelujen säilymistä kunnissa. Heti kun Kepu on saatu polvilleen.

    Kepu vain sahaa sahaa omaa oksaansa — killuu sote-puussa perä edeltä, Risikko ylimpänä

  2. Pian kuullaan pykälien viilaajien jargonia siitä kuinka ongelmallinen Etelä-Karjalan maakunta ja Eksote on. Mikä ongelma? Jos ongelmia on, niin ne samat ongelmat löytyy ”tulkitsijoiden” monissa eri variaatioissa.

    Parempi vaihtoehto on perustuslakituomioistuin.

    Silloin puolueet eivät voi laskelmoida sen varaan, että ovat itse tulkitsemassa perustuslakia.

    Mistä perustuslakivaliokunta löytää loputtomasti ”tulkintoja”?

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*