Sairaankuljetus vie Kanta-Hämeen markkinaoikeuteen
Yksityiset ensihoito- ja sairaankuljetusyhtiöt ovat
haastaneet Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin markkinaoikeuteen. Yhtiöiden
mielestä on aihetta epäillä, että sairaanhoitopiirin ja Kanta-Hämeen pelastuslaitoksen
suorahankintasopimus ensihoito- ja potilassiirtopalveluista on
hankintalainsäädännön vastainen.
Kiistan takana on
vuonna 2013 voimaan astunut lakiuudistus, jossa vastuu ensihoidon
järjestämisestä siirtyi yksittäisiltä kunnilta sairaanhoitopiireille. Laki
antaa sairaanhoitopiireille kolme erilaista mahdollisuutta ensihoidon
järjestämiseen. Vaihtoehdot ovat sairaanhoitopiirin oma toiminta,
kilpailuttaminen ja yhteistoimintasopimus pelastuslaitoksen tai toisen
sairaanhoitopiirin kanssa.
Kanta-Hämeessä
valittiin toimintamalliksi sopimuksen tekeminen pelastuslaitoksen kanssa,
jolloin kilpailuttamista ei järjestetty. Tämä merkitsi alan yksityisille
yrityksille töiden loppumista.
– Jos palvelun järjestäjä valitsee kilpailuttamisen, niin
se sulkee automaattisesti pelastuslaitokset pois, sillä niillä on kunnallisina
toimijoina ns. konkurssisuoja ja näin ollen kilpailuetu. Ne eivät voi siis
osallistua kilpailutuksiin, huomauttaa Kuntaliiton pelastustoimen
kehittämispäällikkö Jussi Rahikainen.
Yksityisten osuus romahti
Tällä hetkellä noin 70 prosenttia Suomen ensihoidosta
tuotetaan pelastuslaitosten ja sairaanhoitopiirien yhteistoimintasopimuksilla.
Suomen Sairaankuljetusliiton (SSK) mukaan ennen lakimuutosta yli 60 prosenttia
ensihoidosta tapahtui yksityisten ensi- ja sairaankuljetusyhtiöiden toimesta. Muutoksen
myötä Suomesta on kadonnut viimeisen kahden vuoden aikana 150 yksityistä
ensihoito- ja sairaankuljetusyhtiötä.
– Kenttä on elänyt hyvin vahvasti lakimuutoksen myötä.
Tämä on uuden lain aikana ensimmäinen tämän muotoinen tapaus, joka viedään
markkinaoikeuteen. Muitakin sopimuksia voidaan jatkossa kyseenalaistaa, SSK:n
puheenjohtaja Tero Vainio kertoo.
Suomen
Sairaankuljetusliiton mukaan muutos ensihoitomarkkinoilla on tullut kunnille
kalliiksi. Liiton mukaan kustannukset ovat nousseet 100 miljoonalla eurolla vuodesta
2011. Viime vuonna kustannukset olisivat olleet 300 miljoonaa euroa, kun ne
kaksi vuotta aiemmin olivat arviolta 200 miljoonaa.