Sote-laki ei kaadu vaaleihin
- On näköjään syntynyt uusi instituutio eli perustuslakivaliokunnan kyselytunti, heitti valiokunnan puheenjohtaja Johannes Koskinen, kun vastasi lehdistötilaisuudessa muiden kansanedustajien kysymyksiin. (kuva: Sonja Eloranta)
Sote-uudistus voi siirtyä seuraavan eduskunnan pöydälle, mutta yleinen käsitys tuntuu olevan, että sillä ei ole käytännössä merkitystä eli työtä ei aloiteta alusta vaan jatketaan siitä, mihin tällä kaudella ehditään.
Myöskään lain kaavailtuihin voimaanastumisaikatauluihin siirtymisellä ei olisi vaikutusta, huomautti perustuslakivaliokunnan tiedotustilaisuudessa puheenjohtaja Johannes Koskinen, sd.
Perustuslakivaliokunta totesi odotetusti, että sote-lakiesitystä ei voida esitetyssä muodossa säätää normaalissa säätämisjärjestyksessä. Syitä ovat ennakoidut eli kansanvaltiasuuden toteutuminen ja rahoitus.
Perustuslakivaliokunta katsoi, että lakiesitykseen tarvitaan näiltä osin muutoksia, mutta jos joku odotti, että perustuslaki kertoisi, miten lakia on muutettava, hän pettyi. Valiokunnan jäsenet totesivat infotilaisuudessa moneen kertaan, että perustuslakivaliokunta ottaa kantaa vain sille tuotuihin esityksiin, se ei kirjoita lakia haluamaansa muotoon.
Kelvollista mallia tivasivat valiokunnalta paitsi toimittajat myös muut kansanedustajat.
Ratkaisua etsitään muun muassa mahdollisuudesta luopua sote-alueista, jolloin rakennettaisiin vain 19 tuotantoaluetta. Esille nousevat myös aiemmin keskustelussa pyörineet mahdollisuudet kuntayhtymien verotusoikeudesta ja vaaleilla valittavista valtuustoista. Yhtenä mahdollisuutena pidetään sitä, että osa tehtävistä siirtyy kuntasektorilta valtiolle. Muun muassa Koskinen huomautti, että se on mahdollista.
Mutta kellään ei ole selkeää mallia b tarjolla.
Seuraavaksi asiaa käsitellään pääministeri Alexander Stubbin, kok., koolle kutsumassa puolueitten neuvottelussa tänä iltana. Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta kokoontuu perjantaiaamuna asiaa käsittelemään.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Juha Rehula, kesk kieltäytyi perustuslakivaliokunnan tiedostustilaisuuden jälkeen ennakoimasta, miten valiokunta asiassa etenee ja varsinkaan ottamasta kantaa mahdollisiin muutoksiin. Hän korosti, että sai käsiinsä perustuslakivaliokunnan lausunnon vasta torstaina iltapäivällä. Hän kiisti myös Helsingin Sanomien tiedon, että keskustan ja Sdp:n kesken oltaisiin jo valmistelemassa uutta mallia.
Valmistelua kentällä
kehotettiin jatkamaan
Useat tahot, muun muassa perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Koskinen sekä Rehula kaikesta huolimatta olivat sitä mieltä, että kentällä kannattaa jatkaa sote-tuotantoalueitten valmistelua, joka monella alueella on hyvässä vauhdissa. Rehula mainitsi esimerkiksi Pohjois-Karjalan.
Järjestämisalueitten valmistelun edistäminen sen sijaan ei tullut yhtä ponnekkaasti esille.
Perustuslakivaliokunta katsoo, että lakiin on tehtävä niin suuria muutoksia sekä hallinto- että rahoitusmalliin, että valmistelu on parempi jättää valtioneuvoston ja mahdollisesti myös laajapohjaisen parlamentaarisen elimen tehtäväksi.
Näyttää myös ilmeiseltä, että asiassa pitää järjestää vielä uusi kuntien kuulemiskierros.
Vaikka sote-laki ei ehtisikään maaliin tällä vaalikaudella, yleinen käsitys kansanedustajien keskuudessa tuntuu olevan, että se ei tarkoita lain kaatumista muuta kuin kaatumista eteenpäin, kuten keskustan Tapani Tölli ilmaisi.
Yleinen käsitys on, että kiire todella tulee, ja epävirallisesti muutama kansanedustaja sanoo suoraan, että laki ei ehdi valmiiksi tällä kaudella. Ääneen sitä ei kukaan sanonut.
Halusta viedä asiaa eteenpäin kertoi myös kaikkien tiedostustilaisuudessa esiintyneiden perustuslakivaliokunnan jäsenten vakuuttelut siitä, että valiokunta oli yksimielinen sekä uudistuksen tarpeesta että lausunnon sisällöstä.
Perustuslakivaliokunnan lisäksi muutkin valiokunnat ovat antaneet asiasta lausuntoja, jotka voivat nekin vaikuttaa lain sisältöön ja viedä aikansa valmsitelussa.
Perustuslakivaliokunta edellyttää, että lakiesitys tulee korjattuna vielä uudestaan valiokuntaan lausunnolle.
Kai Uusi SoTe- lakiesitys tulee kunnille lausunnolle?
Uusi SoTe- lakiesityksen lausuntokierros on todella paikallaan ja erittäin
kannatettava.
Maahan tehdään Uutta kunnallishallinnon perustuslakia.
Tämä koostuu SoTe-järjestämislain lisäksi:
kuntalaista, kuntarakennelaista/voimaan 1.7.203 ja valtionosuuslaista 1.1.2015.
Kuntien tuskaa lisäävät toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa ja lukio-koulutuksessa esitetty rakenneuudistus. Astuvatko uudet koulutuksen järjestämisluvat voimaan 2017 ja millaisella lainsäädännöllä vanhat luvat kumotaan? Rahtoitusjärjestelmä uudistetaan kokonaisuudessaa vuonna 2017.
Eipä ole helppoa pienkuntien kuntajohtajilla. Tuleeko taas KONKELO?
Uusi SoTe- lakiesityksen lausuntokierros on todella paikallaan ja erittäin
kannatettava.
Maahan tehdään Uutta kunnallishallinnon perustuslakia.
Tämä koostuu SoTe-järjestämislain lisäksi:
kuntalaista, kuntarakennelaista/voimaan 1.7.2013 ja valtionosuuslaista 1.1.2015.
Kuntien tuskaa lisäävät toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa ja lukio-koulutuksessa esitetty rakenneuudistus. Astuvatko uudet koulutuksen järjestämisluvat voimaan 2017 ja millaisella lainsäädännöllä vanhat luvat kumotaan? Rahtoitusjärjestelmä uudistetaan kokonaisuudessaa vuonna 2017.
Eipä ole helppoa pienkuntien kuntajohtajilla. Tuleeko taas KONKELO?