p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
{margin:0cm;margin-bottom:.0001pt;font-size:12.0pt;font-family:’Times New Roman’;}
@page Section1
{size:595.0pt 842.0pt;margin:70.85pt 2.0cm 70.85pt 2.0cm;}
div.Section1
{page:Section1;}

Politiikan ylätasolla aikaan saatu sote-sopu on vaikea
toteuttaa käytännön tasolla, vaikka sote-linjaus viidestä isosta ervasta on
saanut laajaa kannatusta. Jo nyt poliittisissa ryhmissä on alkanut vääntö
käytännön ratkaisuista.

 

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Eduskuntatason poliitikot ovat odottavalla ja epäilevällä
mielellä.

 

Toteutuksen vaikein osa lienee erva-alueille kaavailtu
kilpailutus, jossa kunnat ja sosiaali- ja terveysalan yritykset kilpailisivat
kansalaisten palvelujen tuottajina. Tämä edellyttäisi arvioiden mukaan sitä,
että kuntien pitäisi yhtiöittää kaikki tarjoamansa palvelut, koska kunnat
toimisivat uudessa järjestelmässä normaaleilla markkinoilla.

 

Erityisesti SDP on sosiaali- ja terveyspalveluitten
uudistamisessa kaiken aikaa suhtautunut kielteisesti kilpailuttamiseen ja
siihen, että sosiaali- ja terveyspalveluissa yritysten palvelutuotanto
lisääntyisi merkittävästi. Kritiikissä kilpailuttamisesta on käytetty yleisesti
termiä "yksityistäminen".

 

Vantaan Salminen:
Päätöksenteko pois kunnista

 

Vantaan apulaiskaupunginjohtaja Jukka T. Salminen hahmotteli
Facebookissa maan suurimman alueen, Uudenmaan, sote-ratkaisua viiden alueen
erva-järjestelmässä.

 

Palvelujen järjestäjä olisi Salmisen mukaan uusi Uudenmaan
sote-alue, jonne muodostetaan supervirasto, tai metropolihallinto. Päätökset
tekisi kuntayhtymän hallitus ja yhtymäkokous.

 

Tuottajia olisivat HUS, kaikki kunnat ja yksityiset
tuottajat. Järjestäjänä sote-alue päättäisi jatkossa kuntien sote-palveluista
ja palveluverkoista ja tilaisi palvelut tuottajilta.

 

Tästä syntyy myös kilpailua.

 

– Vain parhaat tuottajat menestyvät, Salminen kirjoittaa.

 

– Rahat kerätään alkuvaiheessa kunnilta sote-alueen kassaan
ja palautetaan sitten tilausten mukana kuntiin. Tässä välissä resursseja
tasataan kuntien kesken.

 

– Sote päätöksenteko siirtyy siis pois kunnista, mutta
tuottamisen osalta päätöksentekoa jäänee kuntiin, Salminen arvioi.

 

Rahoitusratkaisun vahva vaihtoehto on Salmisen arvion mukaan
Ruotsin mallin mukainen "raha seuraa potilasta / asiakasta". Siinä
kansalainen valitsee mistä palvelunsa haluaa.

Salminen ennakoi, että valtiosta tulee nykyistä vahvempi
ohjaaja.

 

Hänen arvionsa mukaan uusi järjestelmä mullistaa soten ja
kuntakokonaisuuden.

 

Sitra: Uusi malli
katsoo tulevaisuuteen

 

Sitra kommentoi keskiviikkona, että terveyspalvelujen
järjestämisvastuun siirtäminen kunnista suuremmille erityisvastuualueille on
Sitran mielestä hyvä ratkaisu sosiaali- ja terveyspalveluiden tasa-arvoisuuden
näkökulmasta.

 

Se katsoo pitkälle tulevaisuuteen ja mahdollistaa
tasavertaiset palvelut kaikille suomalaisille. Vahva järjestäjä pystyy paremmin
vastaamaan kehittyvän lääketieteen, lääkkeiden ja teknologian tuomiin
hoitomahdollisuuksiin.

 

Perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon sekä sosiaali-
ja terveyspalveluiden integroiminen ovat uudistuksen tärkeimpiä kulmakiviä
kansantalouden näkökulmasta, Sitran johtaja Antti Kivelä totesi.

Kuva: Ville Miettinen

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*