Sote-uudistuksessa tulisi olla kahdelle hallituskaudelle ulottuva parlamentaarinen valmistelu, Kirsi Varhila sanoo. (Kuva: Liisa Takala)

Sosiaali- ja terveysministeriön (STM) osastopäällikkö Kirsi Varhila arvioi Kuntalehden haastattelussa, että kansalaisten yhdenvertaisuudesta voi tulla soten valinnanvapausesityksessä ongelmia.

– Onko tuossa nyt riittävästi ajallista, alueellista ja asiallista porrastusta? Siihen toivomme lausuntopalautetta, yksi keskeisimmistä sote-valmistelijoista sanoo.

Valinnanvapausesityksen lausuntokierros päättyy tällä viikolla. Ensi viikolla on tarkoitus tehdä karkeat jakaumat vastauksista ja esitellä ministereille. Loppiaisen tienoilla on yhteenvedon aika.

Varhilan mielestä ilman valinnanvapausesitystä olisi hyvin voitu edetä, mutta hän ei usko, että valinnanvapaudesta nyt luovuttaisiin.

– Minusta on selvää, että valinnanvapautta ei jätetä tästä paketista pois.

Varhila vakuuttaa olevansa laajemman valinnanvapauden kannattaja, ”jos se tehdään hallitusti”.

Hän sanoo olevansa henkisesti varautunut valmistelussa ”kaikkeen mahdolliseen”, mutta miettii, mikä on poliittinen liikkumavara.

Valinnanvapauden piiriin vedettiin syksyllä myös erikoissairaanhoitoa, mikä pillastutti monet tahot. Pelätään, että erikoissairaanhoito pirstaloituu ja laaja päivystystoiminta vaarantuu.

Varhilan mielestä valinnanvapaus ei uhkaa erikoissairaanhoitoa, jos maakunta on järjestäjänä järkevä.

– Maakunnan on järjestäjänä osattava ja kyettävä arvioimaan, kuinka paljon ja missä erikoissairaanhoidon palveluissa asiakasseteliä voidaan käyttää niin, että perustuslain määrittelemä julkisen vallan velvollisuus perusoikeuksista toteutuu.

Varhilan johtama STM:n uusi soten ohjausosasto tukee maakuntia osaamisessa, mutta maakunnat saavat valtiolta hyvin tiukan yleiskatteellisen budjetin tehtäviinsä.

– Silloin pitää katsoa yhdessä maakunnan kanssa, että se pystyy aidosti tekemään palvelustrategiansa niin hyvin, että se pärjää rahalla eikä vaaranna omaa palvelutuotantoaan. Maakunnan pitää tuottaa potilasturvallisia, laadukkaita palveluita asukkailleen olivat tuottajat sitten yksityisiä tai julkisia.

Jos näin ei käy, erikoissairaanhoidon laatu voi joissakin maakunnissa kärsiä.

– Siinä saattaa olla vaara, että se vaikuttaa vaativaan tehohoitoon ja päivystykseen, Varhila sanoo.

Hän muistuttaa, että maakuntien tilanteet ovat hyvin erityyppisiä.

– On lähes mahdotonta säätää tiukasti lailla sitä, että mitkä palvelut pitää olla asiakassetelin piirissä, koska maakuntien erilaisuus on niin suurta. On myös samalla tahtotila, että maakunnille pitää jäädä itsenäistä harkintavaltaa.

Pitkä parlamentaarinen valmistelu olisi järkevää

Varhila yllättyi, kun hallitus ei lähtenyt valmistelemaan uudistusta hallitusohjelmassa mainitun kolmiportaisen etenemisen kautta, vaan päätyi poliittisten valtakiistojen takia nykyiseen esitykseen.

Hän muistuttaa, että valinnanvapauden ottaminen heti alkuportaalle tekee kokonaisuuden hallinnasta ”huomattavan haasteellisen”.

– Portaittaisen etenemisen malli vaikutti hyvin järkevältä virkamiehen näkökulmasta.

Varhila pitää kohtuuttomana, että ministeriöitä syyllistetään huonosta lainvalmistelusta siinä vaiheessa, kun poliittiselta puolelta tulee tiukat aikatauluraamit.

– Olen sanonutkin vähän leikillisesti, että ei meillä virkamiehillä mikään kiire ole. Se on tuon poliittisen päätöksentekijän kiire.

Varhilan mielestä sote-uudistuksessa pitäisi olla kahden hallituskauden yli menevä parlamentaarinen valmistelu, jossa olisivat kaikki eduskuntapuolueet mukana.

Lue koko haastattelu digilehdestä.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä