Kuva: Seppo Haavisto
Kymenlaaksossa kehitetään yhtenäisiä neuvonta- ja ohjauspalveluja vanhuksille.

Kymenlaaksossa yritetään kehittää vanhuspalveluja lisäämällä neuvontaa ja asiakasohjausta.

Kymenlaaksossa asiaa halutaan kiirehtiä alueen erityispiirteitten takia. Maakunnan väestö ikääntyy muuta maata nopeammin. Toinen erityispiirre on laitosasumisen keskimääräistä suurempi osuus.

Kymenlaaksossa rakennetaan IkäOpastin-hankkeessa maakunnan yhteistä yhtenäistä mallia neuvonnan ja asiakasohjauksen tarpeisiin.

Projektipäällikkö Marjut Kettunen korostaa asiakaslähtöisyyttä mallin kehittämisessä.

– Meillä on palvelurakenteen kehittämisessä ollut lähtökohtana ja perustana asiakaslähtöisyys. Sote-uudistuksessa kaikkea on mietittävä maakunnan tasolla aivan uudelleen, ja siksi kehittäminen on haastavaa. Ajankohta on kuitenkin tilaisuus asiakasohjauksen kehittämiselle, hän sanoo.

Tarkoitus on, että hankkeen päättyessä maakunnassa on yhtenäiset, asiakasta palvelevat käytännöt neuvonnassa, palvelujen piiriin ohjaamisessa, palvelujen toteuttamisessa ja seurannassa.

Kehitystyössä korostuvat neuvontapalvelun vahvistaminen, palvelutarpeen arviointi, tarpeiden tunnistaminen, ennaltaehkäisy ja varhainen tuki sekä oikea-aikaiset ja riittävät palvelut.

Hankkeessa korostetaan varhaisia, kotiin annettavia palveluja, kuntoutusta ja omaishoitoa, jotta kotona asuminen luonnistuisi pidempään. Myös lääkäripalvelujen halutaan olevan nykyistä paremmin saatavilla.

Hankkeeseen voi tutustua lähemmin kymenlaaksonopastin.fi -sivulla.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä