​Tampereella raitiotie on ollut vireillä koko 2000-luvun. Muutama vuosi sitten hyllytettiin suunnitelma pikaraitiotiestä, joka olisi tukeutunut rataverkkoon. Käytännössä se olisi vaatinut uusien ratojen rakentamista. Suunnitelmaa kritisoitiin myös kalleudesta ja reittien syrjäisyydestä.

 

Haave on nyt herännyt uudelleen henkiin nimellä moderni katuraitiotie. Se kulkee omilla raiteillaan katuverkossa ja on edullisempi kuin pikaraitiotie.

Mainos



 

Nyt Tampereen kaupunki on avannut internetiin palvelun, jossa on aiempaa tarkempi kartta ratikkareiteistä. Palvelun kautta kaupunkilaiset voivat jättää reiteistä palautetta.

 

Mainos



Jos raitiotie toteutetaan, se voisi aloittaa liikennöinnin jo tämän vuosikymmenen lopulla reitillä Lentävänniemi–Keskusta–Hervanta.

 

–Jatkossa verkko voisi laajentua vaikkapa Kangasalle ja Pirkkalaan, pohtii Tampereen joukkoliikennepäällikkö Mika Periviita.

 

Jotta raitiotie kannattaa rakentaa, sen varrella pitää olla riittävästi asukkaita, työpaikkoja ja palveluja. Tämä asia alkaa olla Tampereella kunnossa.

 

Syksyllä valmistuvat alustava yleissuunnitelma ja kustannusarvio, ja sen jälkeen päätetään jatkosuunnittelusta. Alustavan arvion mukaan hankkeen hinnaksi tulisi noin 200 miljoonaa euroa.

Helsinkiin priimaluokan trollikoita

 

Helsingin seudun kuntayhtymä HSL haluaisi korvata osan bussiliikenteestä johdinautoilla. Asiasta kerätään parhaillaan kannanottoja yhtymän jäsenkunnilta, ja päätöksiä tehdään aikaisintaan syksyllä.

 

Johdinautot olisivat ekologisempia ja hiljaisempia kuin dieselbussit. Kuntia mietityttää, miten trollikat vaikuttaisivat kaupunkikuvaan. Katujen yllä kulkevista piuhoista voi olla monta mieltä.

 

–Joidenkin mielestä ne ovat rumia, mutta toisaalta niistä näkee, missä reitti kulkee, sanoo HSL:n joukkoliikennesuunnitteluosaston johtaja Ville Lehmuskoski.

 

Lehmuskoski pitää aiheettomana pelkoa, että johdinautot toisivat Helsinkiin liiaksi itäeurooppalaista tunnelmaa.

 

–Emme ole ehdottamassa itäeurooppalaisen tasoista johdinautoliikennettä. Hankkisimme samantyyppisiä priimaluokan vaunuja kuin Espanjassa, Ranskassa ja Hollannissa.

Turku harkitsee ratikoita

 

Turussa raitiovaunut lakkasivat kulkemasta vuonna 1972. Suunnitelmat ensimmäisistä uusista reiteistä on tehty, mutta vielä ei ole mitään tietoa, milloin liikenne voisi alkaa.

 

Vaunut kulkisivat välillä Varissuo–Kauppatori–Moikoinen ja Runosmäki–Kauppatori–Linnakaupunki. Myös Linnakaupunki on olemassa vasta paperilla.

 

–Raiteita olisi 20 kilometriä ja kustannusarvio 300 miljoonaa, kertoo kaupungin joukkoliikennepäällikkö Sirpa Korte.

 

Suunnitelmien toteutuminen on kiinni rahasta. Kaupunki odottaa myös tukea myös valtiolta.

 

Turku on päättänyt, että joukkoliikenne tukeutuu tulevaisuudessa enimmäkseen busseihin. Johdinautotkin kiinnostavat hiukan. Siksi Turku oli mukana Helsingin teettämässä johdinautojärjestelmässä.

 

–Ne ovat kuitenkin enemmän busseja. Raitiovaunut ovat varmasti asiakkaiden kannalta kiinnostavia, Korte uskoo.

 

(STT–Maria Annala, Tarja Repo, Anneli Tervo)

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

*