Seinäjoen kampanja Avaruuden pääkaupunki taipuu sujuvasti myös englanniksi. Aiemmassa kampanjassaan Seinäjoki kehui olevansa komia. Kaupunki tavoittelee markkinoinnissaan muista kunnista erottautumista rohkeasti, kaupunginjohtaja Jorma Rasinmäki sanoo.

Seinäjoen kaupunki on voittanut kuntamarkkinoinnin Suomen mestaruuden ”Avaruuden pääkaupunki” -kampanjalla. Hopeaa sai Kolarin kunnan kylien markkinointi ja pronssia Lahden kaupungin ympäristöteemaan kytkeytynyt kaupunginjohtajan rekrytointi. Palkinnot jaettiin keskiviikkoiltana Espoossa Kuntamarkkinoinnin Piiri-tapahtumassa.

Tämän vuoden SM-kisaan otti osaa 47 kunta- ja aluemarkkinoinnin kampanjaa. SM-kilpailu on osa Kuntaliiton koordinoimaa kuntamarkkinoinnin Piiri-yhteistyötä.

Kuntaliiton viestintäjohtajan, kilpailun tuomariston puheenjohtajan Maira Kettusen mukaan kilpailun korkea taso osoittaa kuntien markkinoinnin ammattitaitoa ja rohkeutta.

– Kaikki kilpailutyöt herättävät huomiota, korostavat ajankohtaisia teemoja ja alueiden omia vahvuuksia. Arvioinnissa painoivat erityisesti markkinoinnin pitkäjänteisyys ja tuloksellisuus, Kettunen sanoo Kuntaliiton tiedotteessa.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Tuomariston mukaan Seinäjoen kehittämä avaruuden pääkaupunki -teema on saanut paikalliset toimijat laajasti mukaan toteuttamaan sanaleikin avaamia mahdollisuuksia matkailun, elämisen ja yrittämisen alueilla. Viime vuonna Seinäjoki sijoittui ykköseksi Taloustutkimuksen tekemässä kaupunkien imagotutkimuksessa.

Tammikuussa kaupunki pestasi ”taivastelijan” tutkimusmatkailemaan Avaruuden pääkaupunkiin ja raportoimaan näkemästään. Työpaikkailmoitus houkutteli kaupungin työpaikkasivustolle 23 000 kävijää kuukaudessa, ja taivastelijan somevideoita Seinäjoelta katsottiin yli 250 000 kertaa.

– Kampanjaan liittynyt taivastelijan palkkaaminen nosti esiin alueen mahdollisuuksia uudella tavalla, Kuntaliiton tiedotteessa todetaan.

Kun Seinäjoki viime elokuussa julistautui avaruuden pääkaupungiksi, kaupunginjohtaja Jorma Rasinmäki kertoi kampanjan olleen monen vuoden työn tulos.

– Katsoimme, mitä sloganeita muilla kunnilla on ja miten ne markkinoivat. Kyllä erottautua pitää porukasta. Jos joku on rohkea, niin me, Rasinmäki sanoi tuolloin Kuntalehdelle.

Tuomaristo jakoi myös kaksi kunniamainintaa. Soinin kunta sai tunnustuksen kierrätykseen liittyvästä brändityöstä ja KUUMA-seudun liikelaitos kansainvälisestä elinkeinomarkkinoinnista.

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu on osa kunta-alan markkinointiosaamisen kehittämistä Piiri-verkostossa. Piirin perustajia ovat Suomen Kuntaliitto, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry sekä Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys SUOMA ry. Piiri on avoin ja maksuton kuntien ja alueiden yhteistyö- ja kehittämisverkosto. Piiri-verkoston yhteistyöyrityksiä ovat Helsingin Sanomat, Otavamedia, Kuntalehti ja Kommuntorget.

SM-kilpailun tuomaristoon kuuluivat tänä vuonna MARK Suomen Markkinointiliiton toiminnanjohtaja Sanna Laakkio, SEKES ry:n toiminnanjohtaja Jaakko Helenius, SUOMA ry:n toiminnanjohtaja Hannu Komu, Haaga-Helia ammattikorkeakoulun yliopettaja Teemu Moilanen, Suomen ympäristökeskuksen viestintäjohtaja Kirsi Norros, Kuntaliiton viestinnän erityisasiantuntija Jari Seppälä sekä Kuntaliiton viestintäjohtaja Maira Kettunen.

Kuntamarkkinoinnin SM-kisan parhaat palkittiin keskiviikkona Piiri-tapahtumassa Espoossa. Kuvassa keskellä SM-kultaa voittaneen Seinäjoen kaupungin markkinointipäällikkö Anu Männikkö. (Kuva: Hanna-Kaisa Nyberg)

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*